De plannen voor de N282 zijn verbeterd!

Over verandering en verbreding van de provinciale weg tussen Hulten en afslag Vijf Eiken, de N282, is jarenlang gediscussieerd. Uiteindelijk ligt er een plan waar Gemeentebelang vertrouwen in heeft. In de commissie Ruimte werd de overeenkomst tussen de provincie en de gemeente besproken. In deze overeenkomst staan de afspraken Wie gaat wat doen? Maar vooral ook: wie gaat wat betalen?

Gemeentebelang vond het belangrijk om Hulten autoluw te maken. Hulten zou dan niet meer doorsneden worden door deze weg. En dat zou de leefbaarheid en veiligheid daar enorm verbeteren.

Over de verbreding van de N282 was Gemeentebelang op twee punten kritisch. Het kostte de gemeente te veel geld en de Vijf Eikenweg zou daardoor te druk worden.

De gemeente moest oorspronkelijk ongeveer 1,9 miljoen aan de verbreding bijdragen! In die tijd stond Gilze en Rijen voor de grote uitdaging van de drie decentralisaties. Gemeentebelang vond dat dit bedrag beter gereserveerd kon worden voor onze zorgtaken. Uit de overeenkomst met de provincie blijkt nu dat de gemeente uiteindelijk € 70.000, – bij moet dragen. Een beduidend positiever resultaat.

Een tweede heikel punt was dat Gemeentebelang zich zorgen maakte over de fuikwerking die zou ontstaan bij kruispunt de Vijf Eiken met alle opstoppingen en verkeersproblemen van dien. De afgelopen tijd zijn de plannen verbeterd. Zo is er nu bijvoorbeeld sprake van ondertunneling van de spoorwegovergang Vijf Eiken. Met de ontwikkelingen in de spoorzone wordt rekening gehouden. Voor dit laatste wordt inmiddels ook al een financiële buffer aangelegd. Gemeentebelang gaat ervan uit dat de kruispunten met de Vijf Eikenweg en met de Julianastraat zodanig in de uitwerking worden meegenomen dat we zeker kunnen zijn van een goede en veilige verkeersafwikkeling.

Gemeentebelang weet dat dit alles nog veel tijd en inzet zal kosten, maar we gaan er van uit dat dit plan voor de N282 als uitgangspunt vastgehouden zal worden.

Meer weten over Gemeentebelang of wil je reageren? Kijk verder op deze website en laat van je horen. Want waar je woont, moet het goed zijn!