Gemeentebelang krijgt steun: Meer toegankelijkheid van raad en college

Afgelopen week stond de Perspectiefnota op het programma. Dat is een beleidsstuk waarin wordt bekeken wat er de komende jaren zoal moet gebeuren en wat dat dan gaat kosten. Een van de onderwerpen voor de volgende jaren is het opknappen van de raadszaal. Een perfect moment voor Gemeentebelang om een voorstel te doen om onze inwoners meer inzicht te geven in hetgeen er in de raadszaal gebeurt en hen bij het raadswerk te betrekken.

“Nu moet je naar het gemeentehuis komen om commissie- en raadsvergaderingen bij te wonen”, aldus Johan Manders, fractievoorzitter van Gemeentebelang. “Wij hebben een motie ingediend waarbij het via internet door middel van live-streaming mogelijk is voor onze burgers om te zien en te horen wat er gebeurt tijdens die vergaderingen”, vervolgt hij. Kern ’75 was tegen. Zij denken namelijk dat er naar verwachting weinig gebruik van gemaakt wordt en ze zeggen dat in het verleden al was gebleken dat hier weinig vraag naar was.

“We moeten openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en het gaat niet enkel om de commissie- en raadsvergaderingen. Het is voor burgers ook handig om tijdens voorlichtingsbijeenkomsten mee te kunnen kijken en wat denk je van het inloggen op verkiezingsdebatten en het live volgen van de verkiezingsuitslagen. Ook het vergaderen met beeldcontact zou zo tot de mogelijkheden gaan behoren. Als we het nu niet doen, dan komt het er niet meer van en loopt onze gemeente straks achter.” eindigde Johan Manders zijn betoog. Uiteindelijk werd de motie aangenomen met 12 stemmen voor en 8 tegen (de stemmen van Kern ’75).

Het college zal nu gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn en welke kosten dit met zich meebrengt. Betrokkenheid en toegankelijkheid vinden wij belangrijk! iedere burger moet zijn vertegenwoordigers kunnen volgen, kunnen kijken of die hun belangen goed behartigt. Want waar je woont, moet het goed zijn … en transparant!

Wat vind jij daarvan? Klik op Contact en laat je mening horen!

En dan is er nog onze zomeractie I LOVE RIJENAIR! Deel  via Facebook of Twitter je in Rijen geschoten vakantieportret met de hashtag #ILOVERIJENAIR.  Doe mee! Je kunt een zweefvlucht winnen of een van onze I-love-Rijen-T-shirts.