Kyra Romme is al vanaf haar twaalfde politiek actief

Kyra Romme is de jongste op de kieslijst van Gemeentebelang. Onze nummer 14 mag zelf nog niet stemmen. Maar ze kan, als ze voldoende stemmen krijgt en 18 jaar is, benoemd worden tot raadslid. We vroegen Kyra waarom ze op de lijst van Gemeentebelang wilde.

“Op de Sint-Annaschool in Molenschot kwam vijf jaar geleden iemand met donkere krullen in de klas, Roelien heette ze geloof ik. Zij vertelde over de jeugdgemeenteraad en dat leek me wel wat. Samen met een klasgenoot schreef ik me in zo kwam ik in de jeugdgemeenteraad.

Na de vakantie moesten we in het gemeentehuis een presentatie houden. Anderen hadden het over hondenpoep en rotondes. Ik vertelde dat er een anti-pestplan moest komen en dat fietsroutes veiliger moesten worden, ook in Molenschot. En toen werd ik gekozen tot jeugdburgemeester van Gilze en Rijen. Dat was heel leuk. Ik vond vooral de voorzittersrol heel leuk.  En ik mocht bij de inhuldiging van Koning Willem-Alexander met Maxima zijn. Een fantastische ervaring. Ik had toen nog niet door hoe speciaal dat was …

Die politieke belangstelling zit in de genen, denk ik. Mijn opa, een oom, een broer en mijn zus zijn politiek actief. We praten er thuis ook over. Ik vind bijvoorbeeld dat bepaalde kruispunten heel onoverzichtelijk zijn en dat verkeersovertreders moeten worden aangepakt. Jongeren moeten meer meebeslissen. En daar ga ik voor zorgen.”

Kyra is thuis in Molenschot en hockeyt in Rijen. Ze fietst naar de Nassau in Breda en in die stad gaat ze ook met vrienden stappen. “Jongeren van mijn leeftijd zijn veel te weinig bezig met politiek. En dat terwijl ze binnen twee jaar mogen stemmen en zo mee hun eigen toekomst kunnen bepalen. Met Gemeentebelang kunnen we eraan werken dat meer jongeren meedenken en meedoen. Twitter en Facebook, dat is leuk, maar mijn leeftijdsgenoten zitten meer op Instagram en Snapchat. Dus daar moet Gemeentebelang ook zijn.

Wil je meer weten over gemeentebelang? Lees dan meer op deze website: bij voorbeeld onze nieuwsberichten of ons partijprogramma “Dit gaan we doen!”