Financiële ambitie sneuvelt al voordat de coalitie gestart is

Gemeentebelang: Gilze en Rijen moet blijven behoren tot de 10% goedkoopste gemeenten van Nederland

Vorige week werd bekend dat de gemeente Gilze en Rijen in 2022 voor woningeigenaren de goedkoopste gemeente van Noord-Brabant is, en de 5e gemeente van Nederland. Eerder dit jaar kreeg de gemeente Gilze en Rijen al een 8 voor het financiële huishoudboekje. Resultaten waar Gemeentebelang trots op is.

Maar ‘goedkoop zijn’ is geen doel op zich, wat Gemeentebelang betreft gaat het om de balans. De balans tussen enerzijds lage lasten voor de inwoners en anderzijds voorzieningen waar inwoners met plezier gebruik van maken.

De afgelopen acht jaar heeft Gemeentebelang in de coalitie juist daarvoor gezorgd; een nieuwe bibliotheek in Rijen, het centrumplan in Gilze, sporthal en zwembad Den Butter, vernieuwing van kunstgrasvelden voor voetbal en hockey, nieuwbouw basisschool De Wildschut, nieuwe sporthal in Rijen en zelfs voor de vernieuwing van de Spoorzone is al flink gespaard. En dat allemaal terwijl de lasten voor de inwoners laag zijn gebleven. In een tijd waarin alles duurder wordt, vindt Gemeentebelang het een taak van de gemeente om onze inwoners die hierdoor het hardst worden getroffen te ondersteunen. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de eenmalige energietoeslag versneld wordt uitgekeerd en zijn er verschillende inkomensondersteunende regelingen in gang gezet.

fractie en commissieleden van Gemeentebelang

De nieuwe coalitie van Kern 75, GGR en PvdA heeft bekend gemaakt dat ze bij de 20% goedkoopste gemeenten van Nederland willen horen – een stijging die flink voelbaar zal zijn in de portemonnee. Wat Gemeentebelang betreft kan die ambitie hoger. Gilze en Rijen moet blijven behoren tot de 10% goedkoopste gemeenten van Nederland, en liefst gewoon in de top 5 staan. Met alles wat er al geïnvesteerd is in onze voorzieningen blijft er ruim voldoende geld beschikbaar om aan alle ambities komende jaren te werken.

Gemeentebelang zet zich zoals altijd in voor een mooie en betaalbare gemeente. Ook de komende jaren kun je daarvoor op ons rekenen. Want “Waar je woont, moet het goed zijn”.