Een sporthal van 12,5 miljoen, is dat echt nodig?

Gemeentebelang: hou de kosten binnen de perken

In de raadsvergadering is het voorstel behandeld om voor de zoveelste keer extra geld beschikbaar te stellen voor het realiseren van een nieuwe sporthal in Gilze. De totale kosten voor het bouwen van een nieuwe sporthal komen nu op 12,5 miljoen euro. Gemeentebelang vindt dat ongelofelijk veel geld en een bedrag dat het noodzakelijk maakt om terug te gaan naar de tekentafel. Bij al de informatie miste Gemeentebelang éën ding. De wil van het college om geen 12,5 miljoen uit te gaan geven aan een sporthal. De nieuwe sporthal, maar met zwembad, in Rijen kostte 10,5 miljoen! Er zijn mogelijkheden om kosten te besparen, maar het college kiest daar niet voor.

Raadslid Maud van der Meer tijdens de behandeling van het raadsvoorstel: ‘het is de taak van de gemeente om een functionele sporthal te bouwen. Geen over de top gebouw met houten gevelbekleding, regentuinen en de groenste buitenruimte die we maar wensen. Dus waar is dit college nu mee bezig? Een verkiezingsbelofte inlossen van Kern’75 waar de inwoners van Gilze zelf ook niet meer op zitten te wachten? Durft wethouder Machielsen dit paradepaardje niet te vereenvoudigen om de kosten binnen de perken te houden?

Een veel gehoord argument bij de coalitiepartijen is dat ‘de inwoners van Gilze deze sporthal willen’. Ja, zij willen een sporthal die aan alle gebruikseisen voldoet. Dus het meedenken van verenigingen en sporters als gebruikers is bij het realiseren van een sporthal heel belangrijk. Maar Gemeentebelang heeft al diverse geluiden gehoord dat men helemaal niet zit te wachten op architectonische toeters en bellen maar liever de vaart erin houdt. Als raadsleden zijn we verantwoordelijk voor een degelijk financieel beleid dat het algemeen belang dient. Dat de huidige plannen veel te duur zijn en we samen op zoek moeten naar een goede maar soberdere uitvoering is een boodschap die iedereen best begrijpt. Het is jammer dat dit college dat niet aandurft. Met de grote gaten in de begroting is dit een onverantwoorde keuze van het college.