Groen licht in zicht voor verduurzamen gebouw scouting Rijen

Gemeentebelang: na getreuzel college toch geld voor nieuw clubhuis scouting Rijen

Scouting Rijen is een prachtige vereniging met meer dan 250 leden. Met hun inzet zorgen ze niet alleen voor een leuke en leerzame vrijetijdsbesteding voor onze jonge inwoners maar dragen ze ook bij aan een sociaal-maatschappelijke samenleving. Scouting Rijen is dan ook niet voor niets benoemd als een basisvoorziening met een permanente subsidie. Maar hier hoort natuurlijk wel een goed clubhuis bij.

Het huidige gebouw “De Zwerfkei” is inmiddels 30 jaar oud. En daarmee niet meer van deze tijd, te klein en verouderd. De Zwerfkei moet dus hoognodig gerenoveerd worden maar dat kost geld. Iets wat een dergelijke vereniging niet zomaar op tafel legt.

Halverwege 2017 is het bestuur al gestart met de plannen voor een “droom-verbouwing” waarbij de bedoeling was om een fris, sfeervol en toekomstbestendig clubhuis te maken dat alles voor iedereen, dus ook voor kinderen met een beperking, in huis heeft en nieuwe mogelijkheden biedt.

De fractie van Gemeentebelang is blij met resultaat voor scouting Rijen

Verschillende politieke partijen hebben zich de afgelopen jaren bekommerd om deze droom waar te maken. Ook Gemeentebelang heeft contacten gehad met diverse (bestuurs-)leden, zijn op bezoek geweest en de fractie heeft zich steeds hard gemaakt in de gemeenteraad om te zorgen dat er een financieel plan op tafel zou komen. Maar dat ging bij deze coalitie niet zonder slag of stoot. Het is terecht dat wethouder Marielle Doremalen aangeeft dat de scouting veel geduld heeft moeten opbrengen. Want pas nu worden er middelen gereserveerd in onze begroting om de scouting te helpen bij de financiering van het nieuwe clubgebouw. Iets wat de wethouder in de vorige begroting heeft nagelaten ondanks dat de plannen al uitgewerkt en bekend waren. Ook toen heeft Gemeentebelang in de raad al haar verbazing geuit dat dit college met GGR, Kern’75 en PVDA, niet heeft doorgepakt. Maar eind goed al goed, Gemeentebelang is hartstikke blij voor de scouting dat alle seinen nu op groen staan en hopen vooral dat ze er weer 30 jaar lang veel plezier zullen hebben in een vernieuwde en duurzame Zwerfkei 2.0.

Reageren? Mail naar maud@gemeentebelang.org