Hulp nodig? Dan is alleen duidelijke taal niet genoeg

Gemeentebelang: informatie moet voor inwoners beschikbaar zijn!

Als je iets wilt weten van de gemeente, omdat je bijvoorbeeld hulp nodig hebt, is dat al ingewikkeld genoeg. Ook om een uitkering of bijstand aan te vragen. Het is sowieso belangrijk dat informatie in duidelijke taal beschikbaar is. Wanneer je als inwoner in een kwetsbare situatie zit, is het belangrijk dat je niet afhankelijk hoeft te zijn. En eigen regie betekent ook dat je zelf op kan zoeken welke mogelijkheden er zijn.

Het vinden van de informatie over regelingen is, sinds introductie van de nieuwe website van de gemeente, er niet beter op geworden. Zo kent de gemeente Gilze en Rijen een regeling via de bijzondere bijstand waarbij 150 euro aangevraagd kan worden. Deze regeling kan worden is bedoeld voor inwoners die het niet breed hebben, om te kunnen sporten of mee te kunnen doen aan andere ontspanning- en cultuuractiviteiten.

De website van de gemeente Gilze en Rijen is vernieuwd. Deze regeling is bijvoorbeeld daar niet meer op te vinden. Dit was op de oude website wel het geval. Zoek je naar deze regeling dan wordt door de gemeente slechts verwezen naar de nieuwe pagina over de bijzondere bijstand. Maar daar is dan weer slechts alleen algemene informatie te vinden. Dus daar wordt je niet wijzer van. En dat is erg slecht vindt Gemeentebelang. Gemeentebelang-raadslid Anthony Bisschops stelde daarom schriftelijk vragen aan het college waarom dit zo slecht te vinden is op een vernieuwde website.

Wat heb je aan regelingen als je ze niet kan vinden? Anthony wil weten waarom de nieuwe website van de gemeente onvolledig is.

Al eerder spraken we het college van B&W aan over het ontbreken van actief informeren aan inwoners. Eerder ging het over het noodfonds waarover inwoners nauwelijks over geïnformeerd werden. Onbegrijpelijk dat het nu opnieuw nodig is om te vragen naar goed bereikbare informatie voor onze inwoners. En dat terwijl PvdA het sociale vangnet hoog in het vaandel heeft staan? Gemeentebelang vindt het ondermaats dat met het vernieuwen van de website het sociale karakter van onze gemeente nu minder te vinden is. Want wat heb je aan regelingen als je ze niet kan vinden? Heb je hulp nodig of een vraag? Mail dan naar anthony@gemeentebelang.org