Maak Rijen nog mooier, het is nu of nooit

Gemeentebelang: verbindt het nieuwe Wilhelminaplein en spoorzone met elkaar

De spoorzone en het nieuwe Wilhelminaplein zijn grote projecten in Rijen. Er wordt veel tijd en enorm veel geld besteed aan het ontwerpen en realiseren van beide projecten. Ook inwoners en winkeliers wordt naar hun mening gevraagd; hoe richten we dit alles zo goed mogelijk in? Wat willen we graag zodat er tientallen jaren goed gebruik van kan worden gemaakt? Wat kunnen we doen met groen?

Beide projecten zijn ook beeldbepalend. Wat we nu gaan realiseren, daar moeten we het tientallen jaren meedoen. Zo is er veel aandacht voor groen en leefbaarheid voor de spoorzone. En bij het Wilhelminaplein is veel gekeken naar klimaat maatregelen bij de inrichting van het nieuwe plein. Maar wat tot nu toe nog niet is gebeurd, is dat beide projecten aan elkaar gekoppeld worden. Want de locaties liggen dicht tegen elkaar aan met een winkelgebied dat ook wel hernieuwde aandacht kan gebruiken.

Rijen is van oudsher een lintdorp dat onder andere loopt van het Wilhelminaplein naar het station. Gemeentebelang stelt voor om het lint te versterken. Dit kan door te kijken naar materiaalkeuze, de stijl van inrichting van het Wilhelminaplein en de spoorzone en waar mogelijk dit tussen beide projecten door te trekken. Het dorpse karakter kan met deze verbinding versterkt worden zodat de dorpskern van Rijen nog mooier wordt. Want inmiddels is het centrum al meer dan 20 jaar niet meer geweest dan een braakliggend terrein met vervallen huizen.

Raadslid Maarten van Haperen: laten we de kans grijpen Rijen nog mooier maken

Gemeentebelang raadslid Maarten van Haperen zegt hierover: ”het ontwerp van het Wilhelminaplein is bijna af. Dit ontwerp kan als basis dienen om te gebruiken voor het definitieve ontwerp van de spoorzone. Beide projecten kunnen hiervan profiteren en het is nu de kans om dat te doen.”

Gemeentebelang heeft daarom in de raadsvergadering het voorstel gedaan om het stationsgebied en Wilhelminaplein met elkaar te gaan verbinden. Laten we daar in ieder geval nu naar kijken wat mogelijk is want als we het nu niet doen dan krijgen we daar later spijt van. We zijn benieuwd naar de reacties van de andere partijen om de dorpskern van Rijen te versterken en te verbeteren. Meer weten? Of heb je leuke suggesties? Mail naar maarten@gemeentebelang.org