Raad maakt onze jongeren monddood met motie GGR

Gemeentebelang: Ook onze jongeren hebben een plekje nodig

In onze gemeente willen we graag dat jongeren gehoord worden. Alle partijen in de gemeenteraad zijn enthousiast over de komst van de jongerenaanjager. En daarom waren mooie uitspraken als: ‘we gaan met jongeren praten in plaats van over’, ‘jongeren laat je horen’ en ‘jongeren krijgen een stem’ in de raad dan ook niet van de lucht.

Gemeentebelang is ook blij met de komst van de jongerenaanjager. Wij hebben de jongeren altijd serieus genomen. De opdracht van de jongerenaanjager is om te onderzoeken waar de oudere jeugd in onze gemeente behoefte aan heeft. Uit die vraag zal geen eenduidig antwoord komen. Want ‘de jongere’ bestaat niet.

Maar Gemeentebelang vindt dat we geen voorzieningen voor jongeren moeten laten verdwijnen totdat we weten waar precies behoefte aan is. Een plek zoals de Jongere Ontmoetingsplaats(JOP) kan daar deel van uit maken. Dat een hangplek niet bij iedereen een graag geziene voorziening is begrijpen we bij Gemeentebelang ook. Maar je inwoners vertegenwoordigen dat betekent ook onze eigen jeugd.

Helaas denkt een meerderheid van de gemeenteraad het beter te weten dan de jongerenaanjager die nog niet eens aan de slag is. Sterker nog, in de raadsvergadering werd een motie aangenomen die het college opdraagt de JOP’s te verwijderen. Ook toekomstige voorzieningen willen de raadsleden alleen nog maar na een raadsbesluit gerealiseerd zien. Hiermee maakt initiatiefnemer GGR samen met D66, CDA en VVD onze jongeren in feite monddood. Want welke jongeren gaat nu eerst met raadsleden praten? Wat jongeren zelf willen en waar ze gebruik van maken, blijkt ineens niet meer belangrijk ondanks de mooie woorden in het weekblad. De “wijze” raadsleden willen zelf beslissen waar onze eigen jeugd wel of misschien vooral niet terecht kan.

Het college raadde de motie dan wel af maar daar hadden de indienende partijen geen boodschap aan. Gemeentebelang en Kern 75 stemden tegen en blijven achter onze jongeren staan. Wat verdwijnt er na de skatebaan in Rijen en de JOP nog meer voor de jongeren in Rijen? Dus jongeren: laat GB horen wat je hiervan vindt via FB of Instagram.