Raadsvoorstel starterslening sluit niet aan bij behoefte inwoners

Gemeentebelang: starters slechter af

Een huis kopen wordt steeds lastiger, de woningmarkt verandert voortdurend en het aanbod in onze gemeente is niet groot. De gemeente kan stappen ondernemen om (toekomstige) huizenbezitters op weg te helpen. In de gemeente Gilze en Rijen kennen we daarvoor de starterslening. Om die regeling succesvol te laten zijn moeten ze wel aansluiten bij de behoefte want wat hebben de regelingen anders voor zin?

Het college van B&W heeft de gemeenteraad een raadsvoorstel voorgelegd waarin de voorwaarden voor de starterslening worden gewijzigd. Gemeentebelang vindt dat de starterslening beschikbaar moet zijn voor zoveel mogelijk starters in onze gemeente. Als daar uitbreiding van het budget voor nodig is, kunnen wij daar achter staan.

Helaas lijkt het raadsvoorstel echter ingestoken om het de starters in onze gemeente juist lastiger te maken om een huis te kopen.  Het maximale leenbedrag gaat omlaag, dus er zijn minder huizen bereikbaar om aan te kopen met een starterslening. Ook wil het college een maximum leeftijd van 35 jaar instellen. Dat is volgens Gemeentebelang een maatregel die niet aansluit bij de realiteit waar veel starters in onze gemeente mee te maken hebben. Het is niet vanzelfsprekend dat je voor je 35e een eigen huis koopt.

Gemeentebelang raadsleden Maarten van Haperen en Maud van der Meer bij een koopwoning die niet meer in aanmerking komt voor aankoop met behulp van de starterslening

Het verbaast raadslid Maarten van Haperen dat een college waar ook de PvdA deel van uitmaakt met een dergelijk voorstel komt: ‘De PvdA hamert al jaren op betaalbaar wonen voor iedereen, maar met dit voorstel raakt betaalbaar wonen juist buiten het bereik voor een gedeelte van onze inwoners’.

Inhoudelijk kan Gemeentebelang zich niet vinden in de voorgestelde wijzigingen, maar ook de onderbouwing van het college schiet tekort. Het college gebruikt een paar nieuwsartikelen als onderbouwing, en vergelijkt onze gemeente met grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Gemeentebelang vindt dat het college daarmee de gemeenteraad maar vooral de starters in onze gemeente niet serieus neemt.

Dit raadsvoorstel wordt besproken in de commissie ruimte van 21 maart, en de raadsvergadering van 3 april. Gemeentebelang zal inzetten op een realistische starterslening voor onze inwoners.

Reageren op dit artikel of benieuwd naar de uitkomst van de vergaderingen? Stuur een bericht naar Maarten@gemeentebelang.org