Werken moet lonen, ook voor jongeren onder de 27 jaar

Gemeentebelang: maak lokaal het verschil voor jongeren in de bijstand

In de gemeenteraad gaat het vaak over grote projecten. Denk aan de Spoorzone, sporthal Gilze en centrum Rijen. Maar Gemeentebelang heeft ook aandacht voor de sociaal-maatschappelijke onderwerpen die onze inwoners raken. We blijven kijken naar wat we kunnen verbeteren, ook voor jonge inwoners die een bijstandsuitkering krijgen.

Als je een bijstandsuitkering ontvangt mag je een beetje bijverdienen. Bijvoorbeeld met een parttime baan. En dat is belangrijk want dat helpt om werkervaring op te doen en je te ontwikkelen. Hierdoor lukt het mensen om de stap naar een volledige baan te maken en een eigen inkomen te verdienen.

Het is dan ook gek dat als je jonger bent dan 27 jaar, je helemaal niets mag bijverdienen als je een bijstandsuitkering hebt. Al het extra wordt bij jongeren ingehouden op de uitkering terwijl boven de 27 jaar niet zo is. Dat is toch raar? Want juist de jongeren moeten nog veel leren op de arbeidsmarkt en het helpt jongeren om dit stapsgewijs te doen.

Daarom deed Gemeentebelang in de raadsvergadering het voorstel om bijverdienen onder de 27 jaar ook mogelijk te maken. Het kost de gemeente niets maar levert de jongeren ontzettend veel op. En op deze manier wordt werken gestimuleerd, want als je het direct moet inleveren is er weinig motivatie om aan de slag te gaan. Gemeentebelang raadslid Anthony Bisschops: ‘bestaanszekerheid is niet aan leeftijd gebonden, door jongeren onder de 27 ook bij te laten verdienen in de bijstand trekken we de regels voor iedereen gelijk’.

Raadslid Anthony Bisschops vraagt om lef en visie van het college

En ja, dat gaat tegen de regels van de landelijke overheid in. Maar het kan wel. Kiezen voor eigen inwoners vraagt lef en visie van het college. We hadden graag gehoord van de wethouder Doremalen van de PvdA dat ze het eens was met ons voorstel. Maar helaas was ze terughoudend en gaat eerst onderzoek doen. Wat Gemeentebelang betreft: geen leeftijdsdiscriminatie en gelijke kansen voor iedereen in onze gemeente! Ook als je in de bijstand zit.

Reageren op dit artikel? Stuur een e-mail naar anthony@gemeentebelang.org