Dilemma

Waarom is een dilemma zo lastig? Wikipedia zegt het volgende: “de term dilemma duidt gewoonlijk een keuze aan uit twee of meer alternatieven, die even (on)aantrekkelijk zijn.” Het is geen kwestie van niet kunnen kiezen maar moeten kiezen uit twee mogelijkheden die beide goed lijken of juist dus niet. Het dilemma rondom het zwembad Tropical begin bij mij al in een vroeg stadium. Een nieuw zwembad of het oude renoveren? Volgend dilemma: een sober zwembad of een variant plus? Daarna: een particulier initiatief steunen of een door de gemeente te bouwen zwembad? En dan, welke locatie? Vliegende Vennen of toch weer niet? En dan in de raad: steunen we als Gemeentebelang het voorgestelde krediet van het college om onderzoek te doen naar een nieuw te bouwen zwembad? Dan stuur je toch wel aan op een nieuw zwembad. Dat bleek voor alle andere partijen in de gemeenteraad geen dilemma. Een nieuw zwembad is de beste oplossing, ondanks de grote weerstand daartegen van de huidige gebruikers die dat op ongekende wijze duidelijk hebben gemaakt. Ook voor hen is er dus geen sprake van een dilemma.

Wikipedia vervolgt verder: “de keuze kan niet op alleen logische basis gemaakt worden. De weg uit een dilemma is dan ook vaak een zeer persoonlijke keuze.” Nu dienen we als raadsleden het algemeen belang te dienen, dat klinkt logisch. Gelukkig mogen we ook zelf blijven nadenken, en dan luidt mijn persoonlijke vraag: moeten we niet ook goed onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden van het oude bad voor de toekomst? Waarom niet onderzoek naar oud én nieuw? Is Tropical dan echt niet betaalbaar in de toekomst? Als dat helemaal duidelijk is, is er geen dilemma meer maar een keuze!