Pieter de Bruijn op pad met boa Stan Pagie

De raadsleden van Gemeentebelang doen meer dan alleen maar partij-, fractie-, commissie- en raadsvergaderingen bezoeken. Ze willen weten wat er in onze gemeente speelt en praten dan ook met heel veel mensen. Raadslid Pieter de Bruijn liep daarom een dagje mee met een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente Gilze en Rijen, Stan Pagie.

Voordat de ronde door de gemeente begint, worden alle openstaande meldingen doorgenomen. Er wordt een selectie gemaakt van zaken die op die dag kunnen worden aangepakt. Dat zijn soms kleine punten, zoals het opzoeken van het nummer van een lantaarnpaal (direct ter plekke doorgegeven aan een collega) en soms zaken waarvoor wat meer (speur-)werk nodig is. In principe gaat Stan Pagie altijd op de fiets de gemeente door, want de scooters maken veel te veel herrie en ze stinken nogal.

Tijdens onze omzwervingen komen we op een veld waar twee mannen bezig zijn met metaaldetectoren. In onze gemeente geldt een verbod op scannen met deze apparaten. Hier zijn in de Tweede Wereldoorlog namelijk heel wat bommen en granaten in de bodem terechtgekomen. En als je die opgraaft, dan kan dat levensgevaarlijke situaties opleveren. Ze blijken een vergunning te hebben en hebben zelfs ooit bij de EOD gewerkt. Ze laten zien wat ze zoal hebben gevonden vandaag. Er zitten muntjes uit de 17e eeuw bij.

Stan vertelt dat er ook minder leuke kanten aan zijn werk zitten. Zo behoort ook bekeuringen uitdelen tot zijn taak. De laatste bekeuring was voor de eigenaar van een auto die een doorgang voor de brandweer naar een camping blokkeerde.

“Onderweg spreken we veel mensen. Zo horen we altijd de laatste problemen die mensen ondervinden. We bezoeken bijvoorbeeld hangplekken van jongeren. We signaleren waar afval is gedropt, of waar veel zwerfvuil ligt. Die plekken geven we dan door aan de milieudienst van de gemeente zodat het opgeruimd gaat worden.” Ergernis nummer 1 van veel burgers is de hondenpoep. Er zijn nog steeds hondeneigenaren die het niet uitmaakt waar hun huisdier zijn behoefte doet en de drollen laten liggen. De boa was van plan een tweetal van deze lui te bezoeken om ze op hun gedrag aan te spreken, maar helaas waren ze niet thuis.

Er staat al een tijdje een camper ergens aan de straat, Campers horen op particulier terrein of in een stalling. Om het kenteken van de camper op te vragen gaan we naar het politiebureau in Rijen. De eigenaar woont echter niet in onze gemeente, dus zullen we met wat ouderwetser speurwerk moeten achterhalen wie hem daar geparkeerd heeft. We bellen aan bij enkele huizen en maken een praatje. De ‘eigenaar’ is snel gevonden. Hij krijgt het verzoek zijn camper te verplaatsen.

Aan het eind van onze ronde bezoeken we de weekmarkt, We lopen langs de kramen en brengen nog een bezoekje aan Winkelcentrum de Laverije. Alles blijkt rustig en goed te lopen. Wijzer geworden beëindigen we dit werkbezoek. De conclusie is duidelijk. Ook de boa’s dragen bij aan de uitvoering van de leus van Gemeentebelang: Waar je woont, moet het goed zijn! De boa’s vervullen de broodnodige toezichthoudende en handhavende taken. Daar komt de politie niet meer aan toe. Goed dat de gemeente die taken niet laat liggen. De vraag is of het werkgebied van onze boa’s niet te groot is. Het is aan de gemeenteraad om dat in de gaten te houden.

Wil je meer weten over Gemeentebelang? Via deze website kun je vragen stellen, je mening geven en… lid worden. Dat is zeker een goed begin voor 2016. De beste wensen!