Rinus van Bijsterveldt

IN MEMORIAM Rinus van Bijsterveldt

Rinus van Bijsterveldt

Een echte volksvertegenwoordiger

Zaterdag hoorden we dat Rinus van Bijsterveldt is overleden. Wij van Gemeentebelang zijn er stil van, want Rinus was een markante persoonlijkheid, een doener, een denker, een echte volksvertegenwoordiger. Zie hier het overlijdensbericht.

Toen Rinus in de politiek stapte, was hij net afgekeurd als loodgieter, maar hij verdomde het om thuis te zitten. Hij dwong een omscholing af. Mede door deze ervaring ging hij de politiek in, maar ook richtte hij de W-groep mee op: een vereniging voor en door mensen met een uitkering. Men wilde elkaar ontmoeten en samen sterk staan naar instanties met hun onbegrijpelijke papieren. Met de W-groep bouwde hij een vakantiehuis, helemaal aangepast voor mindervaliden. Op de camping in Woensdrecht konden gezinnen met een mindervalide gezinslid op vakantie. Stichting ’t Opkikkertje heeft velen een onvergetelijke vakantie bezorgd.
Voor veel mensen was Rinus een vraagbaak. Binnen de Turkse gemeenschap was hij  gezien: menig formulier en probleem werd opgelost. Maar even vaak werd hij teleurgesteld in de solidariteit van mensen.

Onvergetelijk was zijn beeldend taalgebruik, helder en zonder tierelantijnen. Hij wilde eens de burgemeester in een gesprek overtuigen: “Burgemeester, het is daar zó vuil dat zelfs de muizen met overalls rondlopen.” De burgemeester kon niet anders dan actie ondernemen.

Rinus was bovenal een echte volksvertegenwoordiger. Rechtvaardig, wars van bobo-gedrag, soms rechtlijnig. Hij kon niet tegen geneuzel en vroeg zich bij elke beslissing af: “Wat betekent dit voor de gewone man.”
Rinus was voorzitter van Gemeentebelang van 1986 tot 1994 en gemeenteraadslid van april 1994 tot maart 2006. Hij wist altijd simpel uit te leggen hoe het zat, waarom iets helemaal verkeerd werd aangepakt en hoe het eigenlijk zou moeten. Volgens Rinus kon het allemaal eenvoudiger. Hij wandelde en fietste door het dorp en werd vaak aangeklampt door mensen met een probleem. Rinus ging naar het gemeentehuis om een oplossing te bespreken. Hij schreef veel brieven. Heel veel zaken werden opgelost.

RinusRinus kon in de raad zijn visie helder verwoorden. Het gebeurde maar zelden dat hij van papier las. Zijn hart en zijn gevoel wezen hem de weg. Nieuwe raadsleden van Gemeentebelang begeleidde hij met enorm enthousiasme. Hij leerde hen hoe het ‘spel’ te spelen, en wat wel en niet kon. Toen hij in 2006 zijn raadszetel kwijtraakte, was hij erg teleurgesteld, maar bleef achter de schermen vraagbaak voor menig uitkeringsgerechtigde.

Wij zijn dankbaar voor wat Rinus voor ons en voor Gemeentebelang heeft betekend. We missen hem en dat zal zeker voor zijn familie gelden. Rinus bedankt!

Fractie en bestuur van Gemeentebelang