Dewi de Hoon: “Als je ergens over ligt te zeiken, dan moet je ook de ballen hebben er iets aan te doen!”

Eind vorige eeuw op de Rijense mavo Witrijt was het voor Dewi de Hoon al duidelijk: ze ging iets met tekenen en schilderen doen. Via grafische vormgeving kwam ze in de communicatie. Ze werd expert op het terrein van de sociale media. Ze is actief bij Gemeentebelang.

Dewi vertelt enthousiast en in een hoog tempo: “Meneer Belgers inspireerde me. Door hem ging ik naar het Grafisch Lyceum in Eindhoven, een 4-jarige mbo-opleiding. Daarna deed ik daar de versnelde opleiding Multimedia Design. Ik liep stage in een onderwijsinstelling. En ik kreeg daarin ook werk. Ze vroegen me als praktijkinstructeur voor de dagopleiding. Ik gaf daar lessen, workshops. Maar ik wilde verder en ging daarom hbo-economie doen, richting communicatie. Ik bleef ondertussen werken als freelancer, onder andere voor een bureau in Roosendaal. Na mijn diploma werkte ik voor onderwijsinstellingen en overheden, vooral op het terrein van kunst en cultuur. En vijf jaar geleden werd ik ineens gebeld, of ik zin had om les te gaan geven aan de hogeschool, fulltime, met speciale aandacht voor het visuele aspect van communicatie en sociale media: blogs, Facebook, Twitter, WhatsApp. Een kans uit duizenden. Heerlijk, met jongeren werken, hen inspireren om ze hun eigen passies te laten beleven: een fantastisch vak en hartstikke leuk werk. Ik geef nu al zo’n 15 jaar leiding bij scouting hier in Rijen. Daar ervaar ik hetzelfde: toffe jonge mensen, nieuwsgierig, op zoek naar een eigen richting. Dat blijft boeien.”

“Hoe ik bij Gemeentebelang ben gekomen? Ik maakte kennis met Gemeentebelang door Francesco Beterams. Die vroeg me om met een groepje studenten eens te kijken naar de mogelijkheden van sociale media voor een lokale politieke partij. Daar ben ik met 12 studenten een tijdje mee bezig geweest. Bij Gemeentebelang kwam ik naast de bekende ouderen veel enthousiaste jonge mensen tegen.”

“Politiek heeft altijd al mijn interesse gehad. Ik vind allerlei dingen interessant, vraagstukken, kwesties. En ik heb al snel een mening klaar en die wil ik dan ook uiten. Mijn blog heet niet voor niks Azijnpissen. Maar als je ergens over ligt te zeiken, dan moet je ook de ballen hebben er iets aan te doen. En toen ze me bij Gemeentebelang vroegen iets actiefs te doen in de partij, toen heb ik ja gezegd. Zo kwamen we tot de campagne met sociale media voor Gemeentebelang. Ik droeg ideeën aan en verzorgde de vormgeving. Wellicht door die I-love-Rijencampagne kreeg Gemeentebelang twee zetels meer dan voorheen.”

“Ik ben in Rijen opgegroeid, maar in mijn studententijd, wilde ik hier weg. Sinds vijf jaar ben ik weer terug. Ik ben nu trots op mijn dorp, op onze gemeente. Hier is het ideaal: de rust en het groen, met dichtbij en makkelijk bereikbaar twee grote steden. Die eigenheid van ons dorp wil ik beschermen en versterken. En samen met al die andere actieve mensen van Gemeentebelang moet dat lukken.”

Waar je woont, moet het goed zijn! Wil jij je ook actief inzetten om daarvoor te zorgen? Word dan lid van Gemeentebelang. Je kunt je hier aanmelden.