Op werkbezoek bij een varkensboer

Alle zintuigen worden ingezet bij een werkbezoek.

Gemeentebelang ging op werkbezoek bij boer Richard van den Brand. Boer Richard is een vleesvarkensboer aan de Rielsebaan in Gilze. Gemeentebelang ging eerder dit jaar ook al op werkbezoek bij een melkkoeienboer, maar dit is duidelijk weer een hele andere tak van sport. Goed om te zien en om kennis uit te wisselen.

Wij zijn bij boer Richard op visite omdat hij zijn stal graag wil uitbreiden. Daarvoor heeft hij stukken in behandeling bij de gemeente en de provincie. Als lid van de Commissie Ruimte zijn we geconfronteerd met rapporten van tig pagina’s. Bij dat soort gortdroge documenten is het goed om te weten wie er nou achter de plannen zit, wat de boer drijft en hoe hij zijn zaken aanpakt. Dat laat een rapport niet zo goed zien, dus zijn wij van Gemeentebelang eens met eigen ogen gaan kijken.

Boer Richard heeft de professionalisering hoog in het vaandel. Door ontzettend goed te optimaliseren met voeren, verwarmen en het dierenwelzijn goed in de gaten te houden, zorgt hij ervoor dat hij kan blijven concurreren met lagelonenlanden. Inmiddels is zijn bedrijf al zeer vergevorderd computergestuurd. Verlichting en voeren gaat volautomatisch en schoonmaakrobots doen hun werk. Een biologische waterwas-installatie zorgt voor een helemaal schone luchtuitlaat en in de stallen ruikt het al niet meer erg naar varkens.

Artikel in het Weekblad

Boer Richard gaat voorzichtig om met antibiotica. De dieren hebben het goed bij hem. Ze krijgen zelfs speeltjes om zich bezig te houden. De nieuwe stal zal er voor zorgen dat de dieren alleen nog op transport hoeven, als ze naar de slacht gaan. Minder vervoer is niet alleen goed voor de dieren, maar ook het aantal verkeersbewegingen met vrachtwagens neemt erdoor af. En doordat er minder heen en weer gesleept wordt met de dieren is er minder risico’s voor ziektes.

Wij zijn zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van de nieuwe stal en komen graag nog een keer kijken als alles voltooid is. Begin 2014 al, als alles voorspoedig verloopt. Bij boer Richard is het al goed, maar het zal er nog beter worden. En dat moet ook!