Sukran Arslan meteen aan de slag!

Sukran Arslan is nog maar net geïnstalleerd als commissielid Samenleving voor Gemeentebelang en ze heeft al een mooi begin gemaakt. Sukran heeft namelijk de eerste contacten gelegd tussen de kerngroep Dementie Vriendelijke Gemeente (DVG) en het bestuur van de Moskee Imami Azam. De bedoeling is om een bijzondere bijeenkomst te organiseren voor inwoners met een allochtone achtergrond die te maken hebben met dementie. De kerngroep DVG en het moskeebestuur waren het snel met elkaar eens: iedereen kent wel iemand die te maken heeft met dementie.

De ziekte dementie is vreselijk voor iedereen die erdoor getroffen wordt. Voor familie, partners, vrienden en andere naasten is het vaak moeilijk om dementie te herkennen en erkennen. Ook het erover praten is niet eenvoudig: schaamte en/of onwetendheid maken het er niet makkelijker op. De kerngroep DVG is al een paar jaar aan de slag om dementie onder de aandacht te brengen in verschillende soorten bijeenkomsten. Het percentage migranten met dementie stijgt twee keer zo snel dan het percentage niet-allochtonen. Dat komt omdat de migranten van de eerste generatie, die in jaren zestig en zeventig naar Nederland kwamen, nu snel vergrijzen. Daarom is het belangrijk om zo’n bijeenkomst ook te organiseren voor onze inwoners met een allochtone achtergrond.

Om deze doelgroep bekend te maken met deze ziekte wordt voorlichting gegeven in de eigen taal. Hiervoor is het Netwerk Oudere Migranten Brabant (NOMB) gevraagd om een middag te organiseren in De Boodschap. Die informatiemiddag is vrij toegankelijk. Belangstellenden zijn harte welkom op zondag 4 maart. De inloop is vanaf 13.30. Om 14.00 uur opent wethouder Ariane Zwarts de bijeenkomst. Zowel de kerngroep DVG als het moskeebestuur rekenen op een mooie opkomst!

Foto: Wethouder Ariane Zwarts en commissielid Samenleving Sukran Arslan van Gemeentebelang