Centrumplan Rijen eindelijk rond!

Gemeentebelang: prachtig resultaat coalitie 2019-2022

Het is zover! Ook in Rijen kan gestart worden met de bouw van het dorpscentrum. Met een mooi ontwerp voor 20 appartementen, de verplaatsing van de Lidl en horeca is dan eindelijk de kogel door de kerk. Er kan begonnen worden met bouwen!

Het project Centrumplan Rijen kent een lange geschiedenis. Waar eerst lang gesproken is over de invulling en met name over het al of niet autoluw maken van het Wilhelminaplein werd het project geplaagd door tegenvallers en financiële discussies. Ook de bankencrisis en daarmee de malaise in de bouw zorgde ervoor dat het project lange tijd stil kwam te liggen. Stil maar niet op de plank. Het bestemmingsplan en alle andere voorbereidingen werden door de gemeente uitgevoerd. Ondanks dat er een bizar plan door een oud-wethouder en de PVDA naar voren werd geschoven om in een keer van koers te veranderen en er een “schouwburg“ van te maken.

Gemeentebelang is dan ook bijzonder blij dat het interim-wethouder Stinenbosch wel gelukt is om de partijen op een lijn te krijgen en te zorgen dat ze eindelijk de handtekening hebben gezet. Want hiermee is niet alleen het startsein gegeven, het betekent ook dat het Wilhelminaplein heringericht kan worden, zodat het plein gezelliger, inclusiever en vooral ook groener kan worden gemaakt. Daarnaast kunnen er op termijn op de plek van de huidige Lidl mooi woningen worden gebouwd in het centrum. Gemeentebelang ziet daar het liefst patiowoningen voor senioren: gelijkvloers en dicht bij het centrum zodat ze van alle gemakken voorzien zijn. Want dit soort woningen zijn schaars in onze gemeente.

Gemeentebelang vindt dat bij al deze prachtige ontwikkelingen in ons dorpshart de plannen samen met de winkeliers, omwonenden en andere inwoners bedacht moeten worden. Het plein moet niet alleen functioneel zijn maar ook zorgen dat het er fijn vertoeven is. En wie weet dat beter dan de dorpsbewoners zelf? Want ondanks de twee mooie terrassen is het allemaal kaal en ongezellig. Gemeentebelang zal via de commissie en raad zorgen voor goede input en ideeën en ervoor waken dat onze inwoners erbij betrokken worden. Wil je met ons meedenken? Dat horen we dan graag. Laat het even weten via FB of Instagram maar mailen kan natuurlijk ook altijd: info@gemeentebelang.org