Nieuwe coalitie is stuivertje wisselen

Gemeentebelang krijgt toezegging locatie skatebaan

In de gemeenteraad van 25 april jl. heeft Gemeentebelang als oppositiepartij het coalitieprogramma van Kern’75, GGR en de PvdA besproken. Wat in het oog springt, is dat Kern’75 en GGR op 2 grote onderwerpen stuivertje hebben gewisseld: Kern’75 gaat mee in het standpunt van GGR en wil proberen een kleine spoortunnel te realiseren. GGR is 180 graden gedraaid als het gaat om het belang van de ambtelijke samenwerking ABG en huisvesting hiervan op een nieuwe locatie.

Als het aan de coalitiepartijen ligt, komt er een tunnel van slechts 2,50m voor fietsers, voetgangers en ‘hulpdiensten’ behalve de brandweer (en ambulance). Voor de brandweer zal ‘een andere oplossing’ worden gezocht. Zo lezen we in het coalitieprogramma. Daarmee negeren Kern’75, GGR en de PvdA de adviezen van de burgemeester en de veiligheid van de inwoners in Rijen-zuid. Het advies van de burgemeester is kraakhelder: ‘Met een tunnel waar de brandweer gebruik van kan maken is onze gemeente voor nu en in de toekomst verzekerd van goede brandweerzorg en is de veiligheid van onze inwoners gewaarborgd.’ Wat Gemeentebelang betreft is de veiligheid van onze inwoners geen wisselgeld. Een tunnel voor fietsers en voetgangers in combinatie met toegang voor de brandweer is denken wij mogelijk. Maar Kern’75 GGR en de PvdA gaan volledig voorbij aan deze mogelijkheid.

Naast de tunnel, en de huisvesting en voortbestaan van de ABG blijft het coalitieprogramma vaag. Het sociale hart van de PvdA ziet Gemeentebelang niet terug in het coalitieprogramma, maar wat niet is kan nog komen. Wel is duidelijk dat de coalitiepartijen niet schromen om de lasten voor inwoners te verhogen voor ‘echt belangrijke zaken’ in onze gemeente. Overigens kon Kern’75, GGR noch de PvdA aangeven wat dan echt belangrijk zou zijn.

Omdat het programma weinig concreet is, geeft het veel ruimte voor invulling samen met andere partijen. Al tijdens de vergadering werd op herhaaldelijk vragen van Gemeentebelang duidelijk dat de nieuwe locatie voor de skatebaan in Rijen aan de Moerstraat zal zijn. Dit was nog niet geconcretiseerd in het programma. We zijn blij dat de nieuwe locatie bekend is en dat de gemeente met jongeren aan de slag kan voor de invulling.

Een onderdeel van het programma waar dankzij een motie van Gemeentebelang raadsbreed in werd samengewerkt was de inleidende tekst van het programma. Hier stond te lezen dat de onrust tussen Oekraïne en Rusland aangeeft hoe belangrijk de energietransitie is. Gemeentebelang vindt dat het in een tijd van fake news belangrijk is de onrechtmatige aanvalsoorlog van Rusland in Oekraïne duidelijk te benoemen. Alle partijen in de raad steunden dit voorstel. Ook is Gemeentebelang blij dat ons programmapunt om 500 jaar Rijen te gaan vieren is overgenomen door de coalitiepartijen.

Tot slot, alle plannen van de nieuwe coalitie hoe vaag ook, zullen betaald moeten worden. Een doorrekening van het programma ontbreekt en werd geblokkeerd door Kern’75, GGR en PvdA. De financiële ambitie ligt echter dermate laag dat de nieuwe coalitie een lastenverzwaring van 140 euro per huishouden accepteert. Wat Gemeentebelang betreft is dit niet acceptabel. Een voorschot nemen op het verhogen van de lasten, zonder duidelijk te maken wat je met het geld gaat doen als coalitie is niet transparant.

Vragen of reacties? Mail naar info@gemeentebelang.org.