Centrumplan Rijen niet aanpassen, maar doorzetten!

Begin januari werd Rijen verrast door een interview met wethouder Starreveld in BN DeStem. In dit afscheidsinterview openbaarde hij tot ieders verbazing een droom. Deze droom, een bom zoals de wethouder zelf aangaf, behelsde een totaal ander plan voor het Rijense centrum dan tot nu toe werd aangenomen.

Al heel lang moeten we aankijken tegen een groot gat in het Rijense hart. Door de crisis en de moeizame contacten met de projectontwikkelaar duurde het meer dan 15 jaar voor de gemeente de grond weer in handen had. Afgelopen zomer pas kon men starten met de uitvoering van de plannen voor het Rijense centrum, waaraan zoveel jaren is gewerkt is met klankbordgroep en gemeenteraad.

Gemeentebelang vindt dat er een goed plan voor de afronding van het centrum ligt, met de verplaatsing van een supermarkt, de vestiging van kleine winkels, horeca en appartementen. Het bestemmingsplan is klaar, al moeten de laatste eindjes nog aan elkaar geknoopt worden.

Tot onze verbazing lanceerde de wethouder, die jaren aan deze plannen heeft gewerkt, in zijn laatste werkmaanden nog zijn gedroomde visie op het Rijense centrum: verplaatsing van het cultureel centrum inclusief bibliotheek naar het centrum, daar geen appartementen meer en een ongevraagde verhuizing van de moskee naar de Boodschap. Waarom?  Niemand wist iets van deze plannen: de gemeenteraad niet, de klankbordgroep niet en zelfs het college had er nooit iets over vernomen. Gemeentebelang kreeg al snel signalen van inwoners dat ze verplaatsing van de Boodschap een erg slecht plan vonden: zij zaten hier niet op te wachten.

We vragen ons af wat de scheidende wethouder heeft bezield. Voor Gemeentebelang staat vast dat het plan gewoon moet worden uitgevoerd zoals het door de gemeenteraad is aangenomen. Gemeentebelang ziet geen enkele reden om deze plannen in de ijskast te zetten. De kern van Rijen moet nu eindelijk worden voltooid met een fraai centrumgedeelte, met de bouw van winkels, woningen en horeca. En dat zonder verdere vertraging!

Meer weten over de visie en de plannen van Gemeentebelang? Lees ons partijprogramma “Wat gaan we doen?” en vertel ons wat je ervan vindt.