Het is zover! Nieuwe zwembad/sporthal komt er nu echt!

De gemeenteraad heeft eind maart groen licht gegeven voor de realisatie van het nieuwe zwembad met de nieuwe sporthal. Gemeentebelang is blij dat het nu zover is, al duurt het nog tot begin 2018 voordat daadwerkelijk de deuren van de nieuwe accommodatie opengaan.

Zoals wethouder Ariane Zwarts tijdens de raadvergadering zei: ‘Het is lang een kwestie geweest van waar en hoe, maar uiteindelijk gaat het over het waarom. We doen dit voor onze inwoners, zodat zij de komende 40 jaar in Rijen kunnen blijven zwemmen en sporten.’

Het hele proces is uiteindelijk een zaak van alle politieke partijen geworden. Die hebben allemaal invloed gehad op het proces. In het begin werd dit gedomineerd door allerlei meningen over bijvoorbeeld de configuratie en vooral de locatie. Daarna zijn alle politieke partijen in grote mate betrokken bij de invulling van de combinatiehal, het programma van eisen en uiteraard de financiële afweging. Dit alles heeft ertoe geleid dat het raadsbesluit unaniem door de raad is gesteund.

Bij de vorming van de huidige coalitie koos Gemeentebelang ervoor om wethouder Ariane Zwarts dit dossier te laten uitvoeren. We waren kritisch over het nieuwe zwembad. Dat zou toen nog enkel en alleen een “doelgroepenbad” worden. Door de gesprekken die Gemeentebelang voor en na de verkiezingen voerde met de gebruikers van Tropical werd ons al snel duidelijk dat de gemeente dan de plank behoorlijk zou misslaan. De goed gebruikte en enorm gewaardeerde “plussen” in het oude bad moesten toch echt in het nieuwe bad gerealiseerd worden. Van doelgroepenbad naar een plusvariant was dus de opzet van Gemeentebelang. En om deze ombuiging te maken, zo was het idee van Gemeentebelang tijdens de coalitieonderhandelingen, moest je ook de regie aandurven. Zo werd onze nog kersverse wethouder Ariane Zwarts verantwoordelijk voor de realisatie en uitvoering van het project nieuw zwembad/sporthal.

Nadat de locatie aan Den Butter definitief was vastgesteld door de Raad ging wethouder Ariane Zwarts in rap tempo aan de slag om met de raad, veel betrokkenen en bewoners van de Vliegende Vennen te komen tot een prachtige invulling van dit project. Zij wilde zoveel mogelijk wensen van de zwemmers en sporters vervullen en startte een proces om te komen tot een zwembad en een sporthal in een accommodatie die modern, eigentijds en financieel haalbaar moest worden. Een accommodatie waar we de komende 40 jaar weer volop van kunnen gaan genieten. Een plek om te sporten en te zwemmen, maar ook een ontmoetingsplek. Zo komen de gewaardeerde kenmerken van het oude terug in het nieuwe.

Uit het resultaat en de sfeerbeelden maken we op dat aan alles is gedacht: een sfeervolle horecagelegenheid, natuurlijke uitstraling in een groene omgeving, veiligheids- en verkeersaspecten, uitstekend gebruik voor onze ouderen en mindervaliden, een sporthal met extra meters voor optimaal gebruik en veel duurzaamheidmaatregelen. Gemeentebelang is dan ook trots op het resultaat, een plusvariant voor het zwembad en een grotere sporthal met de voorzieningen erin waar door verenigingen, clubs en betrokkenen om gevraagd is. Een hele prestatie! Daarom zegt Gemeentebelang nu al: missie geslaagd, een prachtig plan en we kijken uit naar het eindresultaat.