Een nieuwe lente, een positief geluid!

Iedereen beleeft de seizoenen anders. Ik weet niet hoe het bij u is, maar ik kijk reikhalzend uit naar het moment waarop de eerste blaadjes weer aan de bomen verschijnen. Toen het nog winter moest worden, nam ik het voorzittersstokje van Ingrid Scheifes bij Gemeentebelang over. We zijn nu vier maanden verder.

Als nieuwkomer moest ik wegwijs zien te worden in de gemeentepolitiek en het bijbehorende jargon. Soms duizelde het me van de termen als dualisme, kanteling en de nodige afkortingen. Politiek heeft een eigen taal, die niet iedereen spreekt. Natuurlijk kreeg ik hulp binnen de partij, maar ook een leuk gesprek met een collega-voorzitter droeg bij aan het vinden van een eigen vorm.

Ik kan me goed voorstellen dat de afstand tot de politiek voor veel mensen groot is. Voor het eerst woonde ik de nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis bij en het viel me op hoe blank en middelbaar (net als ik overigens) dat gezelschap vooral was. Hier liggen dus nog de nodige kansen om meer groepen bij onze gemeente te betrekken. Hoewel ik er erg naar verlang, ga ik hier geen mooi weer spelen. Het zal lastig zijn de verhoudingen op korte termijn te doen omslaan. Maar met thuis op de bank blijven zitten, zal er in ieder geval weinig veranderen.

Zelf koos ik bewust voor een lokale partij, omdat je dan niet gebonden bent aan een ideologie of richtlijnen van bovenaf. Je kunt je specifiek richten op zaken die in je eigen omgeving van belang zijn.

Op deze pagina’s van het weekblad doen alle partijen hun best om zichzelf voor het voetlicht te spelen. Profileren wordt dat wel genoemd. Af en toe gebeurt het dan dat de ene partij met het onderwerp van de andere aan de haal gaat om als eigen succes te claimen. Althans, zo wordt het ervaren

Maar laten we het voornaamste niet uit het oog verliezen: in de gemeenteraad gaat het erom dat we er samen de schouders onder zetten, dat we dingen voor elkaar krijgen en problemen oplossen. Dat is uiteindelijk veel belangrijker dan af en toe een succesje binnenhalen. Het belang van onze gemeente gaat voor het belang van de partij. Samenwerking is belangrijk, zeker ook binnen de gemeentepolitiek. Doe met ons mee! Want waar je woont, moet het goed zijn…

Desirée Willems, voorzitter

E-mail Desirée Willems.