Ook gemeentebelang benut de ICT!

Is de ICT het allemaal waard?

Tussen de 1 en de 5 miljard euro! Dat schrikbarende bedrag zou de overheid jaarlijks te veel aan informatie- en communicatietechnologie (ICT) uitgeven volgens de tijdelijke commissie ICT van Ton Elias. Voorbeelden zijn er te over: de ICT-problemen bij de uitkeringsinstanties UWV en SVB, die rond het communicatiesysteem C-2000 en die met de OV-chipkaart. Reden voor Gemeentebelang om te zeggen: “Dergelijke toestanden willen we niet in onze gemeente!”

In juli 2014 hebben we daarom tijdens de raadsvergadering uitgesproken dat we meer wilden weten over met name de 750.000 euro die uitgegeven zou gaan worden aan ICT-systemen om de ambtelijke samenwerking mogelijk te maken. En we beloofden de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen.

In het afgelopen half jaar zijn er gesprekken gevoerd met ambtenaren, hebben we ons licht opgestoken in andere gemeenten en hebben we diverse vragen gesteld aan de wethouder in de commissie Middelen. Dit heeft in de raadsvergadering van 9 februari 2015 geresulteerd in de afspraak dat we overstappen naar het gezamenlijke ICT-servicecentrum Equalit, waarbij nu ook de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau zijn aangesloten. We hebben de garantie gekregen dat de extra investering van 390.000 euro binnen de bedrijfsvoeringskosten terugverdiend wordt. De kwaliteit en de beschikbaarheid worden nog verbeterd en in mei 2017 komt er een evaluatie om te bekijken of de samenwerking binnen Equalit naar behoren werkt.

Voor de inwoners van de gemeente Gilze en Rijen betekenen deze afspraken dat de ICT-omgeving minder kwetsbaar wordt, dat we meer kwaliteit gaan krijgen en dat er op de kosten bespaard gaat worden. Kortom: de gemeente Gilze en Rijen gaat aan ICT niet meer geld uitgegeven, de kosten zullen niet gaan stijgen en we kunnen tot de 25% goedkoopste gemeenten van Nederland blijven behoren.

Wil je je mening geven over onze gemeente? Meld die via Contact.