School belangrijk voor leefbaarheid in Hulten

Gemeentebelang: de jeugd doet ertoe

Vorige week is de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Gemeentebelang is trots op Maud van der Meer (fractievoorzitter) en Maarten van Haperen die zijn benoemd als onze raadsleden. Met Maud en Maarten heeft Gemeentebelang de jongste fractie in de gemeenteraad van Gilze en Rijen! Samen met de commissieleden en andere actieve GB’ers gaan Maud en Maarten de komende vier jaar voor de inwoners van Gilze en Rijen aan de slag.

Stempassen 18-jarigen

Voor Gemeentebelang is het belangrijk dat onze inwoners kunnen rekenen op een fijne toekomst in de gemeente. En bij een fijne toekomst hoort wat ons betreft vertrouwen in het lokale bestuur en de democratie, ook bij de jongere inwoners. Na de verkiezingen ontving Gemeentebelang signalen dat niet alle 18-jarigen uit de gemeente een stempas zouden hebben ontvangen. Hiervan was ook melding gedaan bij een stembureau. Raadslid Maarten van Haperen heeft dit aan de orde gesteld tijdens de zitting van het centraal stembureau van 21 maart. Op 29 maart kwam er uitleg vanuit de gemeente: vanwege een fout in het systeem hebben 27 jongeren in onze gemeente geen stempas ontvangen. 8 jongeren hebben alsnog een stempas aangevraagd en gekregen. Voor 19 jongeren betekende de fout in het systeem helaas dat hun het kiesrecht is ontnomen. Wat Gemeentebelang betreft is deze fout eigenlijk onacceptabel. Gemeentebelang wil dan ook dat, naast excuses aan alle getroffen jongeren, er een breed onderzoek komt naar de organisatie van heel de verkiezingen, zodat we die goed met elkaar kunnen evalueren.

De fractie van GB, Maarten van Haperen en Maud van der Meer

Onderwijs in Hulten

Een toekomstbestendige gemeente betekent ook dat de kinderen in onze gemeente naar school kunnen in het dorp waar ze wonen. Vorige week is in Hulten onrust ontstaan nadat het bestuur aankondigde de basisschool te willen gaan sluiten. Daarom hebben wij direct vragen gesteld aan het college van B&W. Hulten is de kleinste kern uit onze gemeente en juist de basisschool en peuterspeelzaal zorgen voor levendigheid in het dorp. Wij willen daarom dat in samenspraak met de inwoners van Hulten gekeken wordt hoe de school open gehouden kan worden met kwalitatief goed onderwijs.

De campagnetijd is voorbij, maar Gemeentebelang blijf je zien op straat. Zo waren we afgelopen zaterdag weer met Praat op Straat aanwezig op het Wilhelminaplein in Rijen, zoals elke eerste zaterdag van de maand. In mei zijn we er weer, kom vooral even langs tussen 11.00 en 13.00! Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via info@gemeentebelang.org