Spoorproblemen nu aanpakken!

Treinen rijden dwars door Rijen. En de problemen daarmee worden in rap tempo erger. Het aantal treinen gaat de komende jaren drastisch toenemen. Met alle gevolgen van dien. Tijd voor actie! En daarbij is afsluiting van de overweg bij het station het slechtst mogelijke idee!

Het is algemeen bekend dat de Betuweroute niet heeft geleid tot een afname van het aantal treinen op “onze” route. Gevaarlijke stoffen gaan nog steeds dwars door ons dorp. Geluid- en trillingoverlast zijn toegenomen. Meer treinen, dat betekent dat de spoorwegovergangen straks meer dicht dan open zullen zijn. Daarom is het goed dat daar nu de aandacht op gevestigd is, door zowel de provincie als Prorail. Dat is belangrijk, want onze gemeente kan dit niet alleen aanpakken, laat staan betalen.

Binnenkort start er een onderzoek naar mogelijkheden om het probleem van de spoorwegovergangen op te lossen. Dat vindt Gemeentebelang een prima zaak. Wij maken ons echter zorgen over een van de opties in dit onderzoek: de complete afsluiting van de overweg bij het station! Dat vinden wij geen goed idee. Dat zou een ramp zijn. Door zo’n afsluiting wordt Rijen in tweeën gesplitst. En de inwoners van Grote en Kleine Spie zullen dan een flinke omweg moeten maken om bijvoorbeeld kinderen naar school te brengen of boodschappen te doen. Dat kan niet de bedoeling zijn! Er moet een betere oplossing zijn!

Gemeentebelang is dan ook van mening dat we deze kans moeten aangrijpen om ervoor te zorgen dat het overwegprobleem voor eens en voor altijd goed opgelost wordt. Er is een ingrijpende en kostbare aanpassing nodig en daar moet goed over nagedacht worden. Alle opties die mogelijk zijn moeten meegnomen worden in het onderzoek. Want waar je woont, moet het goed zijn! En dat geldt voor de inwoners aan beide kanten van het spoor!