Volgende stap: nog beter afval scheiden

Afval bestaat niet meer. Afval is tegenwoordig herbruikbare grondstof. En omdat grondstoffen wereldwijd steeds schaarser worden, is het goed om zoveel mogelijk afval gescheiden op te halen zodat het verwerkt kan worden tot nieuwe producten. In de vorige raadsvergadering heeft de gemeenteraad besloten dat Gilze en Rijen dat ook gaat doen.

In onze gemeente levert vrijwel iedereen zijn afval gescheiden aan. Daardoor is de hoeveelheid restafval kleiner geworden. Maar toch halen we de landelijke richtlijn niet van maximaal 100 kilo restafval per persoon. De teller staat nu op 159 kilo. Om nog meer bruikbaar afval gescheiden op te halen hebben we nog wel een weg te gaan. En met het besluit van de raad kan dit in gang worden gezet.

Het komende jaar gaat wethouder Ariane Zwarts aan de slag om het project “Omgekeerd inzamelen” samen met de inwoners tot een succes te maken. Er komt een klankbordgroep en info op facebook.  Er komen bijeenkomsten in de wijk en informatieavonden. Ariane heeft in de raad toegezegd dat ze zo snel mogelijk de communicatie met onze inwoners zal starten over alles wat hierbij komt kijken. Ze zegt: “Met de inzet en hulp van onze inwoners gaan we de nieuwe doelstelling in 2020 zeker halen. En dan leveren we een belangrijke bijdrage aan het hergebruik van schaarse grondstoffen.”

Reageren? Graag. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook, via e-mail, of per telefoon. Klik eens op Contact. En elke eerste zaterdag van de maand vind je ons op het Wilhelminaplein met onze Praat-op-straatactie.