Coalitie negeert wens inwoners en VIP

Gemeentebelang: laat VIP zelfstandig zijn

Op de dag van de raadsvergadering werd aan het college en de raad een petitie aangeboden om het VIP haar zelfstandige status en subsidie te laten behouden. Meer dan 800 betrokken inwoners hebben de petitie in korte tijd ondertekend en vragen hiermee het college om het VIP te houden zoals het al jaren is. Het VIP is niet voor niets uitgeroepen tot beste vrijwilligersorganisatie van Nederland.

Gelijktijdig met de petitie heeft Gemeentebelang samen met de andere oppositiepartijen via een motie om hetzelfde gevraagd: hou het VIP zelfstandig en verander niks. Tot onze ontsteltenis bleek dat aan dovemans oren van Kern75, GGR en PvdA gericht.

De coalitie is van Kern75, GGR en PvdA is al een tijdje aan de slag, maar lijkt nu al hun eigen geluid te zijn vergeten. GGR zei als partij te staan voor het serieus nemen van inwoners en de mening van inwoners voorop te stellen. In de raadszaal is daar echter weinig van te merken. GGR lijkt Kern75 in alles blind te volgen en stemde tegen de motie. Tegen de ruim 800 inwoners die de petitie getekend hebben en tegen de ruim 450 vrijwilligers kwam GGR niet verder dan de woorden  “trots op VIP”. Hopelijk zijn ze dat na de onderdompeling van het VIP bij een regionale organisatie nog steeds.

Maud van der Meer: laat het VIP zelfstandig zijn

En dan de PvdA. Van een partij die altijd middenin de samenleving stond, staat Gemeentebelang helemaal versteld. De partij met wethouder Doremalen in het college lijkt nog niet door te hebben dat ze de macht hebben om dingen te veranderen. Gemeentebelang hoopte dat zij de motie zouden omarmen, maar het tegendeel bleek waar: zowel de fractie als de wethouder zelf gaven geen krimp toen ze gevraagd werd te strijden voor de zelfstandigheid van het VIP. Een gemiste kans voor een sociale partij als de PvdA.

Gemeentebelang blijft aandringen dat de coalitiepartijen alsnog gehoor geven aan de oproep van het VIP, de vrijwilligers en alle andere inwoners die zich betrokken voelen bij het vrijwilligerswerk. Want VIP is uniek, lokaal en dat moet vooral zo blijven.