Drinkwater zomaar wegspoelen verleden tijd?

Gemeentebelang: Motie Waterneutraal bouwen en wonen unaniem aangenomen

Al in 2020 nam Gemeentebelang het initiatief voor subsidiemogelijkheden voor klimaat adaptieve maatregelen in onze gemeente. Hiermee kunnen inwoners met een leuke bijdrage in de kosten zelf aan de slag met bijvoorbeeld groene daken, regenwatervijvers, regenstenen, regentonnen, verwijderen van bestrating en nog veel meer. Regenwater wordt met dit soort aanpassingen beter benut, gaat niet het riool in en het water vangen we zo beter op. Maar wat Gemeentebelang betreft blijft het hier niet bij. We blijven vooruit kijken naar meer duurzame mogelijkheden om in te zetten in onze gemeente. Daarom diende de fractie van Gemeentebelang de motie Waterneutraal bouwen en wonen in.

Fractievoorzitter Maud van der Meer zei daarover in de Raad: “Toen ik jaren terug ging wandelen in de omgeving stond er nog water in de leemputten. Nu is duidelijk te zien dat het waterpeil zakt of soms helemaal verdwijnt. Dat we onze huizen afkoppelen van het riool en het hemelwater terug de grond in laten gaan is een goede zaak. En daarom is het vreemd dat we huizen blijven bouwen waarbij we het toilet doorspoelen met drinkwater! Daar zouden we in de toekomst toch vanaf moeten”.

Francesco Beterams nam het initiatief voor de motie

Gelukkig nemen ook andere partijen in de gemeenteraad de problematiek van watertekorten en wateroverlast serieus. Daarom werd deze motie raadsbreed ingediend zodat het college hiermee aan de slag moet gaan. Gemeentebelang is hier blij mee omdat we willen dat we in onze gemeente blijvend bezig zijn met klimaatadaptatie en duurzame initiatieven. Dat houdt in dat we altijd vooruit moeten kijken naar nieuwe ideeën om onze gemeente groen te maken en te houden. Want nu lijkt de heetste zomer ooit weer vergeten maar voor we het weten is de zon er weer. Hittestress, droogte en watertekorten, ook wij in onze gemeente kunnen bijdragen om het hier een stuk aangenamer en duurzamer te maken. Daarom zal Gemeentebelang niet stil blijven zitten en zich blijven inzetten voor alles wat te maken heeft met duurzaamheid, groen en klimaat!

Reageren op dit artikel of meer weten? Stuur een bericht naar Maud@gemeentebelang.org of Maarten@gemeentebelang.org