Debatloze begrotingsraad zet oppositie aan de kant

Gemeentebelang: handreiking heeft voor coalitie geen waarde

De begrotingsraad is de belangrijkste raadsvergadering. In deze vergadering wordt bepaald wat de gemeente in 2023 gaat doen en wat het kost. In de afgelopen begrotingsraad was iets bijzonders aan de hand.

De begroting wordt normaliter gesteund door de coalitiepartijen. Maar partijen mogen ook wijzigingen aanbrengen of met voorstellen komen. En dat heeft Gemeentebelang gedaan. Gemeentebelang vindt dat er door het college bar weinig aandacht is voor de problemen die er nu zijn. Er gaat bijvoorbeeld 4,5 miljoen naar goede straten in Gilze terwijl er een motie uit de vorige periode ligt voor verbetering van de Marijkestraat. Een motie die ooit door GGR ingediend werd maar waar ze nu geen euro meer voor over hebben. Of een motie om bijzondere bijstand omhoog te brengen van 120%, een kans waar PvdA jarenlang voor ijverde. Nu ze het kunnen waarmaken stemden ze, onbegrijpelijk, tegen deze motie.

Het Gemeentebelang team: handreiking heeft voor coalitie geen waarde

Maar het meest trieste was dat de coalitie geen enkele reactie gaf op de ingediende moties en amendementen. Alle partijen doen hun best om mee te denken om het voor onze inwoners beter te doen. Maar wat schetst onze verbazing? Er was geen debat! PvdA had geen input, Kern75 wilde er niet over praten en als klap op de vuurpijl gaf fractievoorzitter Peter van Seters van GGR aan dat hij “geen behoefte heeft aan debat”. Alle ideeën van de oppositie partijen werden aan de kant gezet als irrelevant. Terwijl juist de raadszaal de plaats is om met elkaar in gesprek te gaan om te kijken wat goed is voor onze gemeente. Maar zonder debat werd alle democratie en samenwerking door deze fractievoorzitters op een denigrerende manier uit de weg gegaan.

Het is triest te moeten constateren dat deze coalitie niet met de macht die ze gegeven is kan omgaan. Macht brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee: luisteren, horen en praten. Dus we gaan ervan uit dit eenmalig was en houden vast aan de handreiking in de perspectiefnota: “we kijken ernaar uit om met u als raad het gesprek aan te gaan.” Meer weten? info@gemeentebelang.org