Deelscooters alweer verdwenen uit onze gemeente

Gemeentebelang: en daarmee ook de overlast

Vorig jaar november verschenen ze in onze gemeente: de knalgroene elektrische scooters waar je makkelijk mee van a naar b kon rijden. De gemeente werd verrast met de plaatsing van de scooters. Regels bleken niet of lastig op te stellen. Met wat goede wil werden de scooters verwelkomd als een duurzame manier van vervoer in onze gemeente.

Helaas bleek het gebruik van de scooters een ware plaag. Ze werden op ongewenste plaatsen achter gelaten, vernield en zelfs in brand gestoken. En doordat ze ook lukraak op de stoep geparkeerd werden, konden inwoners met kinderwagens, rolstoelen en rollators hun weg niet of moeilijk vervolgen.

Het bedrijf GO Sharing heeft zich na een jaar na de invoering van de deelscooters teruggetrokken uit veel dorpen en steden, en nu ook uit onze gemeente. De scooters werden niet genoeg gebruikt om winstgevend te zijn voor GO Sharing. En dat is goed om te onthouden want bedrijven als Go Sharing zijn er dus niet om bij te dragen aan onze duurzame doelstellingen, maar om geld te verdienen.

Nieuwe regels voor deelscooters moeten overlast voorkomen

Gemeentebelang wil herhaling van dit scooter-fiasco voorkomen. Daarom heeft fractievoorzitter Maud van der Meer in de gemeenteraad een motie ingediend om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor het aanbieden van deelvervoer en hoe we de problemen zoals benoemd in de toekomst kunnen voorkomen als er een nieuwe exploitant zich aandient. De (nieuwe) regels moeten dan opgenomen worden in onze verordening. Alle partijen, behalve GGR, dienden de motie mee in. Het is een duidelijk signaal hoe belangrijk dit onderwerp wordt gevonden.

Wethouder Machielsen wilde in eerste instantie wachten met actie ondernemen tot een nieuwe aanbieder zich aandient. Voor Gemeentebelang was het echter duidelijk: als we wachten met nieuw beleid maken zijn we te laat en zal de overlast weer plaatsvinden. Uiteindelijk steunde de voltallige gemeenteraad dit standpunt en moet wethouder Machielsen aan de slag. Gemeentebelang gaat ervan uit dat hij met goede voorstellen komt om dit fenomeen te reguleren in onze gemeente.

Reageren op dit artikel? Stuur dan een bericht naar Maud@gemeentebelang.org of maarten@gemeentebelang.org