Doe mee met energie besparen met cadeaubon-actie

Gemeentebelang: nieuwsbrief duurzaamheid vol met acties

Nederland maakt plannen om aardgasvrij te worden. Stap voor stap gaan we aan de slag om dit in 2050 voor elkaar te hebben. Dat is een lang en ingewikkeld proces waar elk huishouden en bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt. De gemeente heeft als taak dit proces te begeleiden en iedereen op weg te helpen om dit voor elkaar te krijgen.

Vanuit het Klimaatakkoord zijn er landelijke afspraken gemaakt. Er is een stappenplan opgesteld dat uiteindelijk vertaald moet worden in een regionale strategie en daarna in een lokale aanpak. Hoe gaan we zorgen dat warmte en energie op een schonere manier opgewekt gaat worden? En wanneer gaan we daar concreet mee aan de slag? Om onze inwoners mee te nemen in deze warmte- en energietransitie is er een nieuwsbrief Duurzaamheid.

Wethouder Ariane Zwarts met de energie cadeaubon

In de nieuwsbrief wil de gemeente zoveel mogelijk inwoners op de hoogte houden over alles wat er in onze gemeente gebeurt op het gebied van warmte en energie. Of zoals Ariane Zwarts, wethouder duurzaamheid zegt: “met het regelmatig versturen van de nieuwsbrief willen we zoveel mogelijk inwoners helpen om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met het isoleren van hun huis. Het bespaart niet alleen maar het is ook de eerste en beste stap om je woning te verduurzamen. Want daar zijn de meeste mensen het wel over eens, wat je niet gebruikt hoeft ook niet te worden opgewekt”.

De eerste nieuwsbrief is inmiddels gelanceerd en afgelopen week ook verstuurd aan woningeigenaren. De nieuwsbrief bevat bijvoorbeeld energieadviezen door de lokale energie coöperatie Energie Gilze Rijen, en geeft ook informatie over de zonnepanelenactie en de isoleeractie. Alles om iedereen die dat wil, te helpen met een goede start richting een duurzaam huis.

Gemeentebelang vindt dit een goed begin om met elkaar aan de slag te gaan. Elke inwoner wordt zo geïnformeerd wat er allemaal binnen handbereik is in onze gemeente. Zodat je weet wie je kan helpen met het maken van de juiste keuzes. Daarnaast vindt Gemeentebelang het mooi dat Ariane een flinke subsidie van het Rijk heeft binnengehaald. Want met deze subsidie kan de gemeente maar liefst 2000 cadeaubonnen uitreiken aan inwoners die aan de slag willen gaan met energiebesparen. Een bescheiden begin maar wel eentje die veel inwoners vast gaan gebruiken om te investeren in hun huis. Dus vraag die cadeaubon aan via: www.regionaalenergieloket.nl/gilze-en-rijen.