Fijn fietsen binnen en buiten onze gemeente

Gemeentebelang: de snelfietsroute zelf uitgeprobeerd

Onze gemeente ligt tussen de grote steden Tilburg en Breda in. Met de trein, bus en auto zijn alle kernen bereikbaar. En binnenkort komt daar de nieuw aangelegde snelfietsroute bij, de F58. Een snelfietsroute is een directe, comfortabele fietsverbinding met weinig obstakels, die ervoor zorgt dat je vlot op je bestemming aankomt. En daarbij is de fiets pakken duurzamer en gezonder dan de auto.

De F58 verbindt Rijen met zowel Breda als Tilburg. Het eerste gedeelte dat van Tilburg naar Rijen loopt is bijna gereed. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het plaatsen van de nieuwe fietsbrug over de Generaal Maczek tunnel parallel aan het spoor maar het fietspad is al gereed. Het gedeelte van Rijen naar Breda zal eind 2025 klaar zijn. Als de gehele route af is, fiets je in een uur van station Tilburg naar station Breda. Rijen ligt in het midden dus vanaf station Gilze-Rijen kun je straks in een half uur over comfortabele fietspaden zowel het centrum van Tilburg als Breda bereiken.

fractievoorzitter Maud fietst de snelfietsroute

Natuurlijk is Gemeentebelang het eerste stuk F58 gaan uitproberen. De brede nieuwe fietspaden maken het fietsen erg makkelijk. Je zoeft in een half uur naar de spoorzone in Tilburg, waar we van een lekker terrasje genoten hebben. Ook om te gaan winkelen is het een mooi alternatief voor de auto want je hoeft geen dure parkeerplek te zoeken. Dat geld kun je mooi besteden aan iets anders.

Als Gemeentebelang zijn we erg blij met de komst van de snelfietspaden. Toch denken we dat het nog wat beter kan. We hebben gemerkt dat er kruispunten zijn waar de fietsers op de snelfietsroute geen voorrang lijken te hebben. De verkeerssituatie kan daar duidelijker worden ingericht denken wij. Gemeentebelang zal daarom vragen stellen aan de wethouder in de vergadering van de commissie Ruimte van 21 september. Met de F58 wordt het makkelijker voor onze inwoners om voor de fiets te kiezen als vervoersmiddel.

Op de fiets comfortabel en snel de gemeente uit is natuurlijk fijn, maar Gemeentebelang ziet dat ook binnen de dorpen de fietsveiligheid verbeterd kan worden. Wij willen echt een integraal fietsplan zodat iedereen veilig van a naar b kan fietsen.

Heb jij de F58 al geprobeerd? En welke fietsroutes in onze dorpen kunnen beter? Of waar zou je een fietspad willen zien? Laat het ons weten via info@gemeentebelang.org