Gemeentebelang bij feestelijke opening snelfietsroute F58

Oproep: waar kan het fietsen nog beter in onze gemeente?

Onze gemeente ligt tussen de grote steden Tilburg en Breda in. Met de trein, bus en auto zijn alle kernen bereikbaar. Op donderdag 30 juni is de snelfietsroute tussen Rijen en Tilburg, de F58, officieel geopend. Met de snelfietsroute is onze gemeente ook op de fiets beter bereikbaar geworden. Gemeentebelang vindt het belangrijk om naast het maken van beleid in de gemeenteraad ook stil te staan bij de concrete resultaten. Daarom waren raadsleden Maud van der Meer en Maarten van Haperen aanwezig bij de feestelijke opening.

Een snelfietsroute is een directe, comfortabele fietsverbinding met weinig obstakels, die ervoor zorgt dat je vlot op je bestemming aankomt. En daarbij is de fiets pakken duurzamer en gezonder dan de auto. Het aanleggen van een snelfietsroute vergt samenwerking tussen verschillende gemeenten en de provincie Noord-Brabant. Om de F58 te realiseren is 4 jaar lang goed samengewerkt tussen de betrokken partijen. Ook de gemeenteraad moest instemmen met de plannen. Gemeentebelang is altijd voorstander geweest van de aanleg van de snelfietsroute langs dit tracé.

Het was dan ook goed om te zien dat er verschillende medewerkers van de gemeente Gilze en Rijen, Tilburg en de provincie aanwezig waren bij de opening. Tijdens het fietsen kon er zo uitgebreid gesproken worden over het behaalde resultaat en verdere ontwikkelingen wat betreft fietsen in onze gemeente en provincie. Ook hoorde we enthousiaste verhalen van inwoners uit Tilburg die nu op de fiets het centrum van Rijen bezoeken.

Raadsleden Maud van der Meer en Maarten van Haperen bij de opening van de snelfietsroute F58

De F58 verbindt Rijen met zowel Breda als Tilburg. Het eerste gedeelte dat van Tilburg naar Rijen loopt is nu gereed. Het gedeelte van Rijen naar Breda zal eind 2025 klaar zijn. Als de gehele route af is, fiets je in een uur van station Tilburg naar station Breda. Rijen ligt in het midden dus vanaf station Gilze-Rijen kun je straks in een half uur over comfortabele fietspaden zowel het centrum van Tilburg als Breda bereiken.

Op de fiets comfortabel en snel de gemeente uit is natuurlijk fijn, maar Gemeentebelang ziet dat ook binnen de dorpen de fietsveiligheid verder verbeterd kan worden. Het fietsbeleidsplan dat komende weken behandeld wordt in de gemeenteraad is een voorzichtige eerste aanzet. Gemeentebelang wil echter een plan met concrete knelpunten en verbeterkansen en de bijbehorende acties in kaart wordt gebracht. Zo kunnen we allemaal veilig en gezond van A naar B fietsen.

Heb jij de F58 al geprobeerd? En welke fietsroutes in onze dorpen kunnen beter? Laat het weten aan onze raadsleden via maud@gemeentebelang.org of maarten@gemeentebelang.org.