Gemeenteraad live op internet

Gemeentebelang: livestream motie in coronatijd ingevoerd

Op 17 juli 2017 werd de motie van Gemeentebelang, om de raads- en commissievergaderingen in de toekomst te gaan streamen via het internet, met algemene stemmen aangenomen. Vorige week was het dan eindelijk zover. De eerste (speciale) commissie vergadering werd openbaar gemaakt via dit medium.

De redenen waren drie jaar geleden duidelijk. De politiek tot in de huiskamers van onze inwoners brengen, transparant zijn en op een makkelijke manier beschikbaar. De raadszaal zou verbouwd gaan worden en dit was dan ook destijds de reden om de motie, samen met de andere partijen, in te dienen. Dat in 2020 de noodzaak ook aanwezig zou zijn omdat er geen publiek in de raadszaal mocht zijn en daarmee de vergadering anders niet openbaar zou zijn, hadden wij destijds natuurlijk niet kunnen vermoeden.

still van de livestream

Wat Gemeentebelang betreft gaan we hiermee door, door raadsvergaderingen te ontsluiten via internet kan iedereen kennis nemen van de politiek en zelf een oordeel vormen van datgene wat er wordt gezegd en wordt besloten. Een volgende stap zou wat ons betreft mogen zijn om deze raadsvergaderingen nog meer digitaal te maken in deze tijd van “sociale afstand”. Alle raadsleden vanaf thuis aanwezig in de virtuele raadszaal is prima om te doen. Het zou nog mooier zijn als inwoners van onze mooie gemeente dan ook digitaal kunnen inspreken, misschien zelfs “live” zonder aanmelding net zoals gangbaar is bij de radio uitzendingen. De voorzitter zal daarmee een soort DJ worden van deze interactieve manier van vergaderen, kort en zakelijk zonder al te veel politiek geneuzel. Hiermee wordt de politiek weer voor iedereen toegankelijk en leuk om te volgen. “Want waar je woont, moet het goed zijn.”

Voor meer informatie: www.gemeentebelang.org. Mail vragen of opmerkingen n.a.v. dit stukje naar info@gemeentebelang.org.