Huishoudboekje Gilze en Rijen krijgt een dikke 8

Gemeentebelang: Benchmark BDO laat zien dat uitdagingen groter worden

In de onlangs verschenen Benchmark Nederlandse Gemeenten van BDO Accountants & Adviseurs werden de jaarrekeningen 2020 van alle 355 gemeenten met elkaar vergeleken. Ook de begrotingen voor 2022 zijn beoordeeld. En wat blijkt? De gemeente Gilze en Rijen krijgt als rapportcijfer een dikke 8.

Johan Manders, raadslid van Gemeentebelang

Velen onder ons zouden in onze schooltijd erg blij geweest zijn om met een 8 thuis te komen. Ook in dit geval vinden wij dit iets waar we deze bestuursperiode met trots kunnen afronden. Ondanks de steeds repeterende betogen van D66 die dit college een dikke onvoldoende geven. Wij zijn van mening dat een rapportcijfer gebaseerd op een degelijk onderzoek en benchmark van meer waarde is dan een optelsom van cijfers zoals D66 dat doet: hoe hen dat zelf het beste uitkomt, doorspekt van aannames en verdraaide feiten.

Dat neemt niet weg dat de gemeenten het lastig hebben. Gemeenten worden in de steek gelaten door het Rijk doordat we steeds minder geld krijgen uit het Gemeentefonds, gemeenten er steeds meer taken bij krijgen zonder voldoende middelen zoals bij Beschermd Wonen en de Energietransitie en dat er flinke bezuinigingen zijn doorgevoerd met name voor Jeugdzorg en WMO. Dat houdt in dat er ook door onze gemeente flink uit eigen zak bijgeplust moet worden. Maar ondanks dat hebben we niet hoeven bezuinigen op zorg en ondersteuning, hebben we kunnen investeren in scholen, sport en onze samenleving. En dan zijn we nog steeds een van de goedkoopste gemeente!

Ook neemt Gemeentebelang de aanbevelingen van BDO zeer serieus. Een nieuwe lange termijn visie is noodzakelijk voor het behoud van een structureel gezonde gemeente. Daar is ook een stabiel landelijk overheidsbeleid voor nodig vanuit Den Haag. Het ge-jojo met bedragen die elke keer een Russische roulette blijken te zijn maken een degelijk gemeentelijk financieel beleid haast onmogelijk. Misschien kunnen de lokale partijen die in de landelijke coalitie zitten: CDA, VVD en D66 hun partijgenoten hier op aanspreken. Want we onderschrijven dan ook de stelling van BDO dat met de energietransitie, de woningbouwopgaven, stijgende zorgkosten, de digitale transformatie en de nog onvoorspelbare gevolgen van de coronacrisis de uitdagingen van gemeenten groter is dan ooit.

Wat hebben we nodig om dit allemaal het hoofd te beiden? Dat is vooral een politiek klimaat waarin dialoog, vertrouwen en stabiliteit van groot belang zijn. En zoals Gemeentebelang al eens eerder aangegeven heeft, roeptoeteren, polariseren en persoonlijke aanvallen draagt niet bij aan een politiek klimaat zoals wij dat voor ogen hebben. Wil je het onderzoek en de uitkomsten graag zelf lezen? Kijk dan op www.bdo.nl.  Meer weten? Mail ons op info@gemeentebelang.org