Klimaatverandering samen aanpakken

Gemeentebelang: motie subsidie voor klimaatadaptieve maatregelen

In juli vorig jaar werd in Gilze en Rijen een temperatuur van 40,7 graden gemeten. Daarmee was onze gemeente officieel de warmste van Nederland. In januari arriveerde de officiële prijs voor deze prestatie: de hitte wimpel, te bezichtigen in de traditiekamer van het vliegveld. Het is te hopen dat deze wimpel nog lang in onze gemeente zal blijven, want dat betekent dat het niet nóg heter is geworden in Nederland.

Het kan in onze gemeente dus warm worden, heet zelfs. Tegelijkertijd is er kans op wateroverlast bij hevige regenval. We kunnen maatregelen nemen in onze gemeente, waardoor we beter voorbereid zijn op de gevolgen van klimaatverandering. Meer groen in de wijken zorgt voor verkoeling, en hoe minder tuinen ‘versteend’ zijn, hoe beter overtollig regenwater zijn weg kan vinden.

Raadslid Maud van der Meer is blij met de motie Klimaatadaptieve maatregelen

Voor Gemeentebelang zijn juist maatregelen die we samen en lokaal kunnen nemen belangrijk. Iedereen kan hieraan een steentje, of liever gezegd, een plantje bijdragen. Op dit moment is er nog geen duidelijk overzicht van de mogelijkheden van deze maatregelen en de eventuele subsidies daarvoor. Gemeentebelang heeft daarom het initiatief genomen voor de motie Klimaatadaptieve Maatregelen. In de gemeenteraadsvergadering van 17 februari 2020 is de motie aangenomen door bijna alle partijen, alleen de partij Groen Gilze en Rijen steunde de motie niet.

We willen inzichtelijk krijgen wat we in de gemeente al doen aan klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van groen, energie en water en tegelijkertijd duidelijk maken waar subsidies zijn aan te vragen voor bewoners en bedrijven. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om tot een gemeentelijke subsidie te komen voor iedereen die zelf maatregelen wil nemen om onze gemeente beter te wapenen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Je kunt daarbij denken aan maatregelen als: tegels eruit, planten erin, de aanleg van een regenwatervijver, groene daken en waterdoorlatende verharding. Wethouder Ariane Zwarts gaat deze motie ten uitvoer brengen en komt met de resultaten terug naar de gemeenteraad.

Heb je ideeën voor het aanpassen van de omgeving voor een beter klimaat? Laat het ons weten via info@gemeentebelang.org. “Want waar je woont, moet het goed zijn.” Voor meer informatie: www.gemeentebelang.org.