Laadpalen voor een duurzame gemeente

Gemeentebelang: waar vind jij dat ze moeten komen te staan?

Tijdens een wandeling door de gemeente kan het je niet ontgaan: er zijn steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Dit is goed nieuws, hoe meer elektrische auto’s op de weg, hoe minder fossiele brandstoffen er verstookt worden en hoe schoner de lucht is in onze gemeente.

Elektrische auto’s moeten natuurlijk ook opgeladen worden, dit kan aan huis via een laadpaal of bij een algemene openbare laadpaal. De provincie Noord-Brabant zet in op 8000 extra laadpunten in de komende vier jaar door heel Brabant. Dit zou de bureaucratische rompslomp die nu ervaren kan worden rondom de aanvraag van een laadpaal moeten verminderen. Dat de provincie hier een rol in speelt is goed, maar Gemeentebelang denkt dat het belangrijk is dat we ook zelf als gemeente kijken wat voor onze vier kernen belangrijk is, om klaar te zijn voor de verdere groei van gebruik van elektrische voertuigen.

Guido Koenen, commissielid middelen

Gemeentebelang vindt het belangrijk dat in onze gemeente de inwoners voldoende mogelijkheid hebben om hun elektrische auto’s te laden. Laadpunten moeten makkelijk toegankelijk zijn voor iedereen in alle wijken en bij openbare voorzieningen. De grote projecten die de komende tijd uitgevoerd gaan worden (centrumplannen, stationsomgeving, herinrichtingen Hulten, nieuwbouwprojecten) geven wat ons betreft aanleiding om ook daar te kijken waar oplaadpunten kunnen komen. Maar wat is een goede plaats voor een laadpaal? En hoe bepalen we wat voldoende laadpalen zijn voor onze gemeente? Wij zijn heel benieuwd wat jij daarvan vindt. Maak jij al gebruik van een publieke paal en wil je jouw ervaringen met ons delen, graag!

Naast auto’s zijn ook elektrische fietsen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Dankzij de trapondersteuning zijn langere tochten op de fiets voor meer mensen mogelijk. Maar ook deze accu moet opgeladen worden, thuis of onderweg. Ook hiervan vindt Gemeentebelang dat we moeten zorgen dat inwoners hun accu’s op kunnen laden rondom openbare voorzieningen, en zien wij kansen in de toekomstige grote projecten. Waar denk jij er een oplaadmogelijkheid voor fietsen bij zou kunnen komen? Laat het ons weten!

Jouw opmerkingen en vragen over het opladen van elektrische voertuigen in onze gemeente kan je ons laten weten via: info@gemeentebelang.org