Nieuwe en moderne bibliotheek hard nodig

Gemeentebelang: geduld wordt beloond

In de commissie Samenleving van afgelopen week werd er gesproken over de stand van zaken rond de verbouwing van Theek 5 in De Boodschap. Gemeentebelang is blij te horen dat er schot in zit want een nieuwe, frisse en moderne bibliotheek is hard nodig.

Dat het proces rondom een vernieuwde bibliotheek in ons cultureel centrum De Boodschap er eentje van een lange adem zou worden hadden we vooraf niet kunnen bedenken. Al december 2018 gaf de gemeenteraad groen licht met een bijbehorend budget. Daarnaast werd afgesproken dat de directie van De Boodschap “bouwheer” zou zijn. Dat betekent dat het uitwerken van de plannen, de verbouwing en het bewaken van de kosten bij De Boodschap ligt. Dat is logisch want zij zijn ook eigenaar van het gebouw. Kortom, de gemeenteraad heeft de kaders vastgesteld en de wijze waarop het uitgevoerd moet gaan worden.

Het proces werd samen met Theek 5 dan ook enthousiast opgepakt door De Boodschap. Een eerste plan werd uitgewerkt waarbij de bibliotheek verplaatst zou worden naar de linker zijvleugel. Een mooie ruimte die aansloot op de foyer waardoor er een multifunctionele begane grond ontstaat waar een kopje koffiedrinken, samengaat met de krant lezen of zien hoe kinderen voorgelezen worden. Maar vooral, waar je elkaar op een heel prettige plek kunt ontmoeten om kunst, cultuur en literatuur kunt beleven. Door de gescheiden ruimtes die er nu zijn is de bibliotheek in Rijen haast niet meer dan een saaie uitleenlocatie. Dat past niet meer in een tijd waar we kinderen willen stimuleren en waar veel meer te beleven valt dan alleen je boek terugbrengen.

Het verbaast Gemeentebelang dan ook dat dit alles vergeten lijkt. In de commissie werd de nadruk gelegd dat men er geen heil meer in zag of zorgen had over de uitvoerbaarheid over het aangepaste plan dat nu uitgewerkt wordt. Gemeentebelang gelooft er wel in dat er iets moois gaat komen. En is er juist heel blij mee dat de handdoek niet in de ring is gegooid. Niet door de raad en niet door De Boodschap en Theek 5. Er is veel tegenslag geweest en dan kwam ook corona er nog overheen. Maar we moeten het doel niet uit het oog verliezen: de oude bibliotheek is op. Een eigentijdse Theek 5 geeft onze jeugd een boost om te gaan lezen, geeft ouderen een fijne plek om een boek te zoeken en geeft de gemeente de kans om waardevolle projecten voor bijvoorbeeld statushouders en kinderen met leerachterstanden kracht bij te zetten. Daar doen we het voor. We kijken dan ook uit naar het definitieve plan en de presentatie daarvan. “Want waar je woont, moet het goed zijn”. Voor meer informatie: www.gemeentebelang.org