Boer zoekt politicus

De kennismaking was wederzijds.

Gemeentebelang ging de boer op en Pieter de Bruijn ging mee. Hij vertelt zijn ervaringen.

“Mijn allereerste werkbezoek. Met Gemeentebelang zijn we de boer opgegaan op uitnodiging van het ZLTO bij boer Harrie. Boer Harrie is een melkkoeienboer met zo’n 90 koeien in Molenschot. Hij heeft in 2011 een mooie nieuwe stal gebouwd. Dit moderne gebouw krijgt zijn elektriciteit van de zon, heeft massageplekken voor de koeien en een volautomatische climate control. Om jaloers op te zijn! Het melken kan 24 uur per dag, volautomatisch. Gewoon wanneer de koe zin heeft dus. Het mooie is dat Harrie op deze manier veel meer tijd heeft voor de koeien zelf. De oude stal is in gebruik genomen voor de kalfjes. Zijn bedrijf heeft hiermee de ruimte gekregen om te verdubbelen en tegelijk kon gewerkt worden aan de verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving voor de koeien. En dan heb ik nog allemaal indrukwekkende dingen weggelaten (de schoonmaakrobot, de innovatieve koeling van melk).

GemeentebelangGemeentebelang is erg blij dat boeren zo goed bezig zijn. Bewust omgaan en samenwerken met de natuur. Verbetering van het dierenwelzijn. Gebruik maken van groene energiebronnen. Allemaal fantastische ontwikkelingen die wij zeer toejuichen.

Melkmachine

De melkmachine

Gemeentebelang was niet alleen op werkbezoek om allerlei goede dingen te zien en te bespreken; uiteraard bespraken we met Harrie en met Corné van ZLTO ook ‘pijnpunten’ voor onze boeren. Zoals bijvoorbeeld het bar slechte internet in het buitengebied. Dit kan voor een boerenbedrijf en het gezin echt problemen geven. En alle boerenbedrijven worden langzaamaan steeds meer high-tech, dus we moeten ervoor zorgen dat de gemeente duurzame oplossingen daarvoor zoekt.

Boer Harrie, waar jij woont, is het zeker goed! En wij van Gemeentebelang gaan ons best doen dit nog verder te verbeteren. Reageren of meer weten? Mail Pieter@Gemeentebelang.org.”

Perscommissie Gemeentebelang

Tijdens ons bezoek werd een kalfje geboren.

Artikel in het Weekblad

Het artikel in het Weekblad