Wie past dit shirt?

Gemeentebelang heeft een nieuwe voorzitter nodig!

Ben je betrokken bij het leven in onze gemeente? Wil je een actieve bijdrage hieraan leveren? Vind je het leuk om te sparren met anderen over wat er (nog) beter kan in onze gemeente en vind je dat Gemeentebelang daarin een rol speelt? Dan ben jij misschien wel het bestuurslid – of wellicht zelfs wel de voorzitter – die wij zoeken?!

Dat aantrekken van een voorzitter doen we net even anders dan andere partijen. Gemeentebelang is immers een enthousiaste, open en transparante partij voor en door Rijenaren. We zoeken onze nieuwe voorzitter dus in heel Rijen. Ook als je (nog) geen lid bent, mag je solliciteren!

Jij, als nieuwe voorzitter, gaat samen met ons opkomen voor de belangen van alle inwoners en Rijen nog mooier maken. Daarnaast help je om Gemeentebelang groter te maken. We gaan een nieuwe ledenwervingsactie starten. Gemeentebelang wil namelijk meer leden, dan kunnen we nog beter de belangen van de inwoners behartigen.

Als voorzitter word je ondersteund door een stevig bestuur van zes leden, een vijfkoppige raadsfractie en een groot aantal enthousiaste, actieve leden. We gaan voor de inhoud en dat doen we met humor en plezier. We werken goed samen! We gaan onze woonplaats nog mooier maken. Niet voor niets is ons motto: ‘Waar je woont, moet het goed zijn!’

Wat verwachten we van onze nieuwe voorzitter?

De leden hebben in een ledenvergadering een lijst opgesteld van competenties waaraan de nieuwe voorzitter zou moeten voldoen. De complete lijst vind je HIER.

Maar je hoeft echt niet alle in de lijst opgesomde eigenschappen te hebben. Wij snappen ook wel dat zo’n persoon niet bestaat. In ieder geval moet je leiderschapskwaliteiten hebben en over de nodige sociale en communicatieve vaardigheden beschikken. Gemeentebelang is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en daarom vragen wij van de nieuwe voorzitter een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De kosten daarvan betaalt Gemeentebelang.

Als voorzitter zorg je ervoor dat de partij zijn werk doet. Dit doe je door de bijeen­komsten te leiden, initiatieven te nemen en de nodige taken te delegeren. Heb je ideeën om samen met Gemeentebelang Rijen te versterken? Meld je dan aan! Het gaat om een vrijwilligersfunctie voor minimaal twee jaar. De functie staat open voor iedereen die in Rijen woont (zowel leden als niet-leden). Maar als je nog geen lid van Gemeentebelang bent, moet je dat uiteraard wel worden.

Hoeveel werk is het?

De voorzitter leidt een tiental bestuursvergaderingen per jaar (2 tot 2,5 uur) en drie keer per jaar is er een Algemene ledenvergadering. Daarnaast zijn er enkele themabijeenkomsten of presentaties (1 á 2 per jaar) en wat eenmalige bijeenkomsten (1 keer per 2 maanden).

We verwachten van je dat je bij al onze openbare activiteiten aanwezig bent, zoals op de Rijense jaarmarkt, en dat je Gemeentebelang waar nodig vertegenwoordigt. En natuurlijk zorg je dat je voor al de bijeenkomsten goed voorbereidt.

Wat levert het je op?

En dit levert het voorzitterschap je op: Je draagt bij aan het aantrekkelijker maken van de gemeente Gilze en Rijen. Je leert wat er politiek speelt. Je doet ervaring op met belangenbehartiging en bestuurswerk. Je vergroot je netwerk. En als klap op de vuurpijl heb je elk jaar een gezellige barbecue, want sfeer en gezelligheid vinden we binnen de partij erg belangrijk. Kortom, het levert je financieel geen cent op, maar je wordt er ook niet slechter van.

Wil je voorzitter worden van de beste en gezelligste politieke partij in Gilze en Rijen of wil je meer informatie? Maak dan een afspraak met onze interim-voorzitter Ingrid Scheifes. Stuur een e-mail met je vragen, ambities en contactgegevens naar ingrid@scheifes.nl en ze neemt contact met je op.