Als een van de goedkoopste gemeenten weten we heel veel voor elkaar te krijgen

Gemeentebelang: Beeld van potverterende coalitie is grote onzin.

De afgelopen tijd is door de nieuwbouw sporthal Achter de Tuintjes commotie ontstaan over de uitgaven van onze gemeente. Gemeentebelang heeft altijd aandacht gehad voor een solide uitgavenpatroon en een goede basis. Verbaasd lezen we dan ook elke week de berichten van andere partijen die stellen dat het slecht gaat met de financiën in onze gemeente. We zijn namelijk een financieel gezonde gemeente maar net als ieder ander kunnen we elke euro maar een keer uitgeven.

Stel: je oude auto moet vervangen worden en kiest voor een tweedehands. Je gaat naar de autodealer en je partner ziet het allernieuwste model in de showroom staan. Een nieuwe is duurder en daar had je geen rekening mee gehouden. Maar je partner wil echt die nieuwe auto. Thuis begin je na te denken over hoe je die auto nu moet gaan betalen want dat extra geld heb je niet. En andere potjes zijn voor vakantie, studie voor de kinderen en wasmachine. Dus geef je aan dat het beter is om te wachten tot er een potje gemaakt is.

Jorn, Francesco, Guido, Maarten, Maud en Johan, de eerste 6 van de kandidatenlijst van Gemeentebelang op campagne

En dit is precies wat er met de sporthal in Gilze aan de hand is. Ook Gemeentebelang, wil een goede sporthal die weer jaren mee kan. Maar de meerderheid heeft gekozen voor een nieuwe die extra veel geld kost zonder dat hierover nagedacht hoe we dat moeten betalen. Gemeentebelang wil daarom altijd dat er voor projecten en plannen “dekking” is, dus geld. Voor alle plannen zoals de nieuwe sporthal in Rijen, Spoorzone, woningbouw Tussen de Leijen, herinrichting Rijen-Zuid en Noord, subsidies voor verenigingen, kwaliteitsgroen, speeltuinen, etc., is dekking. Ga je meer uitgeven dan je hebt of waarvoor je potjes hebt dan kan je roepen dat de gemeente alles maar uitgegeven heeft maar dat is dus niet zo. Je kunt niet meer uitgeven dan je hebt. Zo werkt het bij jou thuis toch ook?

Dus om nu te stellen dat deze coalitie de pot heeft verteerd is klinkklare onzin. Geld is besteed aan mooie en noodzakelijke uitgaven in o.a. het sociaal domein, aan straten en wijken, aan groen en duurzaamheid, aan wonen en bouwen tot aan het kunnen uitgeven van jouw paspoort of vergunning. En dat wordt allemaal door de raad vastgelegd. Daar hebben we onlangs nog een dikke 8 voor gekregen en we zijn ook nog eens de vijfde goedkoopste gemeente van Nederland! Gemeentebelang blijft echter actief en weloverwogen in de raad meedenken waar we ons geld aan uit willen geven, in het belang van ons allemaal. Want waar je woont, moet het goed zijn! Of we nu vlak voor de verkiezingen staan of niet.