Blij met stappen in biodiversiteit en buiten sporten in alle kernen

Gemeentebelang kijkt uit naar gesprek perspectiefnota

Op 11 juli besprak de gemeenteraad voor het eerst in de nieuwe samenstelling de plannen van het college in de Perspectiefnota. Het college had na de bespreking van het coalitieakkoord de kans om aan de gemeenteraad, en aan de inwoners te laten zien wat het waard is.

Gemeentebelang is kritisch op Kern’75, GGR en PvdA die de collegeplannen steunen om vanaf volgend jaar de lasten voor huizenbezitters te verhogen met 40 euro. Heldere ambities en concrete resultaten staan er namelijk niet tegenover. Gemeentebelang heeft het college dan ook huiswerk meegegeven: die moeten er bij de begroting wel zijn.

Om het college aan te sporen tot meer concrete resultaten heeft Gemeentebelang 2 moties ingediend. Zo dienden raadsleden Maud van der Meer en Maarten van Haperen de motie ‘Aan de slag met biodiversiteit’ in. Dit naar aanleiding van de positieve reacties op onze vraag waar we bloemen kunnen zaaien op grasvelden of plantvakken verbeteren. Het college gaat hiermee aan de slag en reacties zijn nog steeds welkom

Ook doet het college onderzoek naar verbeteringen voor park Wolfsweide in Rijen. Omdat sporten in de buitenlucht voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn heeft Gemeentebelang de motie ‘Beweegparcours Wolfsweide’ ingediend. Het college deed de toezegging dat op 4 plekken in de gemeente een beweegparcours komt. Goed nieuws voor inwoners die buiten willen sporten!

Raadsleden Maud van der Meer en Maarten van Haperen in park Wolfsweide

Gemeentebelang is blij met de behaalde resultaten, maar heeft tegelijkertijd aangegeven dat het college zorgvuldiger om moet gaan met de gemeenteraad. Het antwoord op de vraag waarom de Aalstraat in Gilze opeens voor bijna 1,5 miljoen aangepakt moet worden was onder de maat. Wethouder Machielsen gaf aan ‘niet te weten’ waarom dit project ineens was opgedoken, maar het geld wel uit te willen geven.

Gemeentebelang gelooft in constructief oppositie voeren. Om het college de kans te geven beloftes waar te maken en de vele onderzoeken te concretiseren heeft Gemeentebelang, met uitzondering van onder andere de OZB-verhoging, ingestemd met de perspectiefnota.

Wil je de inbreng van Gemeentebelang nalezen en de vergadering terugkijken? Kijk op www.gemeentebelang.org. Reageren kan via maud@gemeentebelang.org of maarten@gemeentebelang.org