Een plan voor de toekomst voor alle generaties

Gemeentebelang: felicitaties aan jubilerende seniorenverenigingen

In de afgelopen twee weken was het een waar feest bij twee seniorenverenigingen. De seniorenverenigingen Hulten en Molenschot vierden hun 60-jarig jubileum. Een eervolle mijlpaal waarmee Gemeentebelang hen dan ook van harte feliciteert. En zo te horen en te zien hebben de besturen hun leden kunnen verrassen met een mooi programma. Iets wat natuurlijk meer dan welkom was doordat er vanwege de coronamaatregelen lange tijd weinig mogelijkheden waren om samen te komen.

Maar er zijn meer momenten dat het goed is om elkaar te horen en te zien. Want er staat ons allemaal een flinke uitdaging te wachten: hoe vangen we de vergrijzing op? De kranten staan er vol van; over de oplopende kosten, personeelstekorten en de steeds ouder wordende bevolking. Maar ook: eenzaamheid, wonen, mobiliteit en zorg dichtbij.

De seniorenverenigingen hebben, vanwege de naderende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022, hierover gezamenlijk een brief gestuurd aan alle politieke partijen. Ze vragen hierin aandacht voor deze uitdagingen en ook dat senioren vooral mee willen blijven doen in de samenleving en zelfredzaam willen zijn. Gemeentebelang herkent zich in die oproep omdat een steeds groter deel van onze inwoners hiermee te maken krijgen. Een gegeven dat niet des Gilze en Rijens is maar wel onze aandacht vraagt. De landelijke problematieken gaan we niet oplossen maar het is goed om lokaal op tijd te inventariseren waar onze mogelijkheden en kansen wel liggen.

Gemeentebelang is voorstander om dit thema breed in te steken. Immers, als er onvoldoende woon-alternatieven zijn voor ouderen komt daardoor de doorstroming voor de jongeren niet op gang. Hoe kunnen we zorgen voor alternatief vervoer als de buslijnen wegbezuinigd worden? Hoe helpen we elkaar het beste als er ergens een hulpvraag is en geen zorgverlener? En ook, hoe houden we dat betaalbaar? Gemeentebelang is ervan overtuigd dat dit niet alleen op het bordje van de huidige senioren moet liggen. We worden allemaal ouder en de toekomst niet makkelijker. Daarom moeten we samen, met de seniorenverenigingen, zorgpartners, vrijwillige hulporganisaties en met de gemeente de koppen bij elkaar steken. Maar ook met de jongere generatie, hoe denken zij over hoe ze op een prettige wijze ouder willen worden? Om zo ideeën en kansen met elkaar te delen zodat er een plan van de toekomst ontstaat. Een plan dat ervoor zorgt dat we weten wat er op ons afkomt en hoe we dat willen aanpakken. Want niet voor niets stellen we in onze gemeente: ‘Iedereen telt mee en doet mee’. En dat geldt wat Gemeentebelang betreft voor jong en oud. Meedenken? We horen je graag via info@gemeentebelang.org of via onze Facebook pagina.