Einde van een sportief tijdperk Margriethal/Tropical in zicht

Gemeentebelang: sporthal mooie afronding van vernieuwing van sportaccommodaties

Zwembad Tropical is al jaren dicht en de Margriethal werd met pijn en moeite opengehouden voor schoolgym en een paar andere sportieve gebruikers. Maar het is wel heel duidelijk, de oude Margriethal is echt helemaal op. Het is dan ook erg goed dat op die locatie een nieuwe sporthal zal worden gebouwd. Na de zomervakantie gaat dan ook echt de sloop beginnen.

Het was voor de gemeenteraad, gebruikers en omwonenden wel duidelijk, de oude sporthal moest vervangen worden. Ook de omgeving ziet er desolaat uit en trekt ongewenst publiek. Hoog tijd voor iets nieuws. Samen met twee werkgroepen is de gemeente, met als portefeuillehouder wethouder Ariane Zwarts, aan de slag gegaan om te kijken welke sporthal er nodig is en hoe de sporthal mooi ingebed kan worden in de groene omgeving. Aan de hand van deze input is met een stedenbouwkundige een plan gemaakt dat de basis vormt voor de definitieve uitwerking. Na de zomer wordt een architect gezocht, waarna het bouw project kan worden gestart. Met alle ideeën die zijn meegenomen in de visie zal deze locatie een enorme boost krijgen, met niet alleen een eigentijdse sporthal, maar ook een hele nieuwe groenstructuur onder de bestaande bomen. De gemeenteraad heeft juist voor de zomervakantie het benodigde krediet vastgesteld.

De onthulling van het bouwbord met Ariane Zwarts (foto: gemeente Gilze en Rijen)

Het is door corona nogmaals duidelijk geworden hoe belangrijk gezondheid is om je zo goed mogelijk te weren tegen ziekte. Sporten en bewegen helpt daarbij. Daarom is het zo fantastisch dat we in onze gemeente zoveel mogelijkheden hebben om te kunnen sporten en bewegen. Niet alleen in de ruimte buiten maar ook binnen. Er zijn niet alleen veel sportscholen en sportverenigingen maar ook goede gemeentelijke sportaccommodaties waarin iedereen terecht kan. De komst van een nieuwe sporthal is dan ook een mooie afronding van alle vernieuwingen en investeringen die gedaan zijn in onze gemeente op het gebied van sportieve accommodaties. Niet alleen met de komst van Den Butter en het behoud van het zwembad maar ook in Gilze wordt de sporthal prachtig gerenoveerd. De handbal en de Budo verenigingen kunnen weer jaren vooruit in de verbouwde ruimte, de kunstgrasvelden zijn vernieuwd bij het hockey- en de voetbalclubs, waarbij ook gedacht is aan duurzame ledverlichting. Kortom, in onze gemeente wordt sport en bewegen voor iedereen belangrijk gevonden. En wordt er, ondanks dat het geld spaarzaam besteed moet worden, geïnvesteerd in eigentijdse, veilige en vooral prettige accommodaties. In het belang van onze inwoners en onze gezondheid. “Want waar je woont, moet het goed zijn!“