Gemengde reacties op de komst van deelscooters

Gemeentebelang: zijn deelscooters duurzaam of niet?

In onze gemeente zijn enkele weken geleden de groene deelscooters geïntroduceerd. Het klinkt allemaal heel duurzaam en handig maar Gemeentebelang heeft veel wisselende reacties gekregen op de nieuwe scooters in het straatbeeld. Het idee is dat je op deze wijze geen eigen vervoermiddel hoeft aan te schaffen en door per minuut te betalen kun je zo op een eenvoudige wijze snel van A naar B. Moeten we wennen aan het groene vervoermiddel of is het helemaal niet zo duurzaam als het lijkt?

Bij Gemeentebelang weten we ook nog niet wat we hier nu van moeten vinden. Enerzijds is het mooi dat iedereen die ergens naar toe wil een keuze heeft uit verschillende vervoersmogelijkheden zoals de OV-fiets, de bus, de benenwagen en dan nu ook de deelscooter. Naar school, een afspraak of een ritje naar Dongen is met de deelscooter snel geregeld. Door de elektrische groene scooter draag je bij aan een schonere wijze van vervoer en door zoiets te delen hoeft niet iedereen zo’n ding te kopen. Het is zondermeer een handige wijze om met een deelscooter van bijvoorbeeld het station naar je bestemming te gaan.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het inzetten van zoveel scooters nu bijdraagt aan een duurzaam gebruik. Want ineens staan er 35 scooters in onze gemeente die onderhouden en gerepareerd moeten worden. Wordt dat duurzaam opgepakt, hoe en wat wordt er gerecycled en hoe snel worden de scooters afgeschreven? En wat gebeurt er daarna mee?

Op Facebook hebben we gevraagd naar de meningen over de komst van de deelscooters. En het is leuk te horen dat ze flink gebruikt worden en dat er behoefte aan is. Men vindt ze handig en betaalbaar. Minder enthousiaste reacties kwamen van mensen die vinden dat de scooters in de weg staan, stoepen blokkeren en op onmogelijke plekken worden achtergelaten. Ze zijn zelfs al in het bos gesignaleerd. Het is natuurlijk ook wennen dat ze her en der in het straatbeeld verschenen zijn.

Als gemeente kunnen we een dergelijk initiatief schijnbaar niet tegenhouden maar wel regels stellen over bijvoorbeeld waar ze wel of niet geparkeerd mogen worden. Bij Gemeentebelang willen we daar meer van weten. Daarom zijn we benieuwd naar de eerste reacties en ervaringen om te kijken of er verbeteringen of aanpassingen nodig zijn.

Dus, wat vind jij van de komst van de deelscooters in onze gemeente? Laat het ons weten via info@gemeentebelang.org, zodat we op zoek kunnen naar de beste manier om deelvervoer mogelijk te maken in onze gemeente!