Milieustraat op afspraak weer open

Gemeentebelang: in crisistijd is het een kwestie van keuzes maken

Sinds de aangescherpte richtlijnen van het RIVM was onze milieustraat gesloten voor het brengen van afval, met uitzondering van snoei- en tuinafval. Het gemeentebestuur moest zorgen dat in crisistijd, met een hoog ziektepercentage, de huis-aan-huis afvalinzameling, het legen van ondergrondse containers en urgente onderhouds- en herstelwerkzaamheden altijd door zouden gaan. Dit kon alleen gewaarborgd worden door deze keuze te maken en te rekenen op begrip van inwoners die daardoor hun grof afval bij zich moesten houden tot en met 28 april.

Na de persconferentie van de regering op 21 april werd duidelijk dat er ruimte kwam om de maatregelen te versoepelen. Het gemeentebestuur heeft gekeken op welke wijze de milieustraat weer geopend kon worden. En dat had niets te maken met welke politieke druk dan ook. Inmiddels is de milieustraat een kleine week geopend waarbij inwoners vooraf een afspraak moeten maken. Fractievoorzitter Johan Manders was benieuwd hoe dit ging en nam de proef op de som.

Wethouder Ariane Zwarts voor de milieustraat

Johan vertelt: “Ik belde dinsdagmorgen naar het KCC en dacht dat ik lang in de telefonische wachtrij zou belanden, maar dat verliep helemaal anders. Ik werd direct te woord gestaan en kon de volgende dag al terecht. Het enige wat ik door moest geven was het kenteken van mijn auto en welk afval ik wilde komen brengen. Ook gaf de medewerkster de richtlijnen door, zoals afstand houden, betalen met pinpas en maximaal 2 personen die uit mogen stappen”. “De volgende morgen,” gaat Johan verder, “is er een controle of ik een afspraak heb. Met slechts drie auto’s voor me verloopt alles soepel en tien minuten later ben ik klaar. Dat is zelfs sneller dan normaal want dan kan het zeker wel 15 tot 30 minuten duren”.

Toch was Johan benieuwd of dit geen toevalstreffer was en daarom ging hij de volgende dag samen met wethouder Ariane Zwarts kijken. Ook toen verliep het goed en vlot. Geen rijen wachtende auto’s, mensen houden zich netjes aan de richtlijnen op het terrein en op een enkeling na heeft iedereen een afspraak gemaakt, aldus een medewerker. Gemeentebelang vindt dan ook dat het gemeentebestuur een goede keuze heeft gemaakt door op het hoogtepunt van de crisis vast te houden aan de richtlijn “blijf thuis”. In onze gemeente geen urenlange rijen, verkeersopstoppingen, inzet van verkeersregelaars en beveiligers zoals wel gebeurde bij andere milieustraten.

Het college heeft gekozen voor een gecontroleerde heropening op het goede moment, waardoor inwoners nu op vertrouwde wijze weer hun grof afval weg kunnen brengen. Gemeentebelang is blij met de openstelling en complimenteert de inwoners met het getoonde begrip. “Want waar je woont, moet het goed zijn”. Voor meer informatie: www.gemeentebelang.org. Mail vragen of opmerkingen n.a.v. dit stukje naar info@gemeentebelang.org.