Veel duurzame activiteiten in jaarverslag Duurzaam Gilze en Rijen 2020

Gemeentebelang: het hele jaar door duurzaam

Deze week bespreken we in de commissie Ruimte het jaarverslag Duurzaam Gilze en Rijen 2020. In het document staan we stil bij al onze duurzame projecten en hoe hier het afgelopen jaar aan gewerkt is. En dat er veel aan duurzaamheid gedaan wordt, dat staat vast!

Van regenton-subsidie tot warmtetransitie-visie
Vanuit Gemeentebelang vinden we het belangrijk om op alle terreinen naar duurzaamheid te kijken. Duurzaamheid is dan ook in het jaarverslag ingedeeld naar klimaat en biodiversiteit, energie en circulaire economie. We werken aan langere termijn plannen hoe we voor 2050 van het gas af gaan met de warmtetransitie en de Regionale Energie en Klimaat Strategie maar ook aan dingen die je als inwoner zelf kunt doen. Zo is afgelopen jaar op initiatief van Gemeentebelang een klimaatsubsidie ingevoerd waarbij je een vergoeding kunt krijgen om bijvoorbeeld een regenton aan te schaffen, een groen dak te realiseren of tegels te vervangen door beplanting.

De fractie van Gemeentebelang

Van laadpaal tot led-verlichting
We geloven dat werken aan een duurzame toekomst, vooruitdenken is. Hoe langer we wachten met het ondernemen van actie, hoe langer het duurt voor we de effecten zien – zeker omdat de klimaatverandering ook niet stilstaat. Daarom hebben we een klimaatkaart waarop we kunnen zien waar we in de gemeente aan de slag moeten. Acties die zich snel terugverdienen krijgen voorrang. Zo hebben we er voor gezorgd we LED lampen gebruiken in alle straatverlichting, daar hebben we als gemeente ook een “SmartLighting award” voor gekregen. Ook hebben we vragen aan het college gesteld om te zorgen dat de komende jaren structureel genoeg laadpalen geplaatst worden om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken.

Wethouder als ambassadeur
We zijn als Gemeentebelang blij dat onze wethouder Ariane Zwarts naast initiatieven in haar eigen portefeuille, duurzaamheid als ambassadeur uitdraagt en ons ook in de regio vertegenwoordigt. De resultaten zijn dan ook zichtbaar in het jaarverslag. Daarnaast worden bij steeds meer plannen en beleid van het gehele college duurzaamheid actief meegenomen in de planvorming. Daarom vinden wij het ook een goed idee om een burgerforum op te starten in het kader van de warmtetransitie. Doel is dat duurzaam wonen en leven in onze gemeente net zo gewoon is als de financiering voor een plan rondkrijgen; gewoon onderdeel van wie we zijn en wat we doen. Met dit jaarverslag zijn we op weg naar die mooie en gezonde toekomst voor alle generaties. “Want waar je woont, moet het goed zijn!”

Meepraten?
Wil je meepraten over een duurzaam Gilze en Rijen of een ander onderwerp dat je aan het hart gaat? Neem contact met ons op via info@gemeentebelang.org.