Wisseling van de wacht

Gemeentebelang: Maud van der Meer volgt Johan Manders op als fractievoorzitter

Op 1 december aanstaande neemt Maud van der Meer (31) de rol van fractievoorzitter van Gemeentebelang op zich. Zij neemt het stokje over van Johan Manders (62) die de afgelopen zes jaar met overgave en succes deze taak vervuld heeft. Johan blijft wel raadslid namens Gemeentebelang.

Johan Manders, scheidend fractievoorzitter Gemeentebelang

Johan blikt terug: “In 2014 werd ik tot mijn verrassing raadslid en kreeg ik ook de vraag of ik fractievoorzitter wilde worden. Mijn opmerking “ik ben geen politicus” werd geaccepteerd met een glimlach en ik heb mij gestort in het politieke leven van een fractievoorzitter. Nu na 6,5 jaar vind ik het tijd om het stokje over te dragen.”

De fractie en het bestuur van Gemeentebelang bedanken Johan voor zijn inzet. Onder zijn leiding heeft het Gemeentebelang zich geprofileerd op onderwerpen zoals het nieuwe zwembad en sporthal Den Butter. Maar ook het sociaal domein en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s die Gemeentebelang niet uit het zicht heeft verloren. Daarnaast heeft hij Gemeentebelang, samen met het bestuur, door een kwetsbare periode heen geholpen.

De nieuwe fractievoorzitter, Maud van der Meer, is sinds 2018 raadslid in Gilze en Rijen. Maud vertelt: “Het is tijd voor een rol op de voorgrond en binnen de fractie zijn we samen tot dit besluit gekomen. Daar ben ik blij mee. Het is goed om te zien dat ook andere vrouwen in de gemeenteraad, die helaas nog steeds ver in de minderheid zijn, deze stap nemen. Herkenbaarheid in de lokale politiek vind ik erg belangrijk, qua diversiteit heeft onze gemeenteraad nog wel wat stappen te maken. Maar ik hoop dan ook anderen te inspireren mee te doen en zo een mooie bijdrage te leveren aan de toekomst van onze gemeente. We hebben als Gemeentebelang laten zien dat we verantwoordelijkheid nemen en eerlijk zijn over de besluiten die we nemen. Deze koers zal niet veranderen”, aldus Maud.

Maud van der Meer, fractievoorzitter Gemeentebelang

Ook de fractie en het bestuur zijn blij met deze wisseling van de wacht. Johan heeft de fractie lange tijd gesteund en geholpen in goede en minder goede tijden. Zijn rustige maar doortastende wijze om met elkaar op te trekken en te verbinden heeft ervoor gezorgd dat Gemeentebelang een rol van betekenis heeft in onze gemeente. Het is logisch dat je na zoveel jaar kijkt of iemand anders dit wil gaan overnemen. In Maud krijgen we niet alleen een enthousiaste nieuwe fractievoorzitter maar geeft ook jong elan aan de partij. Fractie en bestuur wensen Maud met vertrouwen veel succes. En zegt Maud tot slot: “ ‘Waar je woont, moet het goed zijn’ blijft onveranderd actueel. Ik heb er zin in!”